הורים יקרים: ילדינו אינם כה חסרי אונים, כפי שאנו חוששים

נכתב על ידי חיים עמית

פסיכולוג חינוכי, מטפל משפחתי מוסמך ויועץ ארגוני.

לא הכל תלוי בנו כפי שאנו מפנטזים, וילדנו אינו כה חסרי אונים כפי שאנו חוששים.

כהורים אנחנו ניצבים מדי פעם בפני צורך לקבל החלטות משמעותיות, שיש להן לכאורה השלכות מרחיקות לכת על חיי ילדינו.

פעמים רבות ההתלבטות היא בין התועלת האישית שלנו כהורים לבין הנזק שחלילה עלול להיגרם לילדנו.

למשל: האם נגרום עוול חמור לנפשו הרכה של תינוקנו בן החצי שנה, אם נעזוב אותו לשבוע וניסע לבד, אני ובן זוגי, להתאוורר מעט בחו"ל? הלב קורא לנופש, השכל תומך במהלך, אך המצפון מעיק ורגשות האשמה מתנגדים…

הורה שפתח פרק ב' בחייו ומעוניין כיום לעבור לגור יחד עם ילדיו הצעירים עם בן/בת הזוג החדש/ה שלו. ההתלבטות קשה. מצד אחד, מבחינתו האישית, האגואיסטית, של ההורה זהו הפיתרון הנכון ללא ספק: לחיות בצד האדם היקר לו, לחסוך הוצאות משק בית כפול וכו'. מצד אחר, מבחינת הילדים זהו שינוי כפוי ולא רצוי, שעלול אף להזיק להם.

לכאורה מדובר במצבים חסרי מוצא: אם תחליטו בהתאם לנטיית ליבכם, גם במחיר של נזק אפשרי לילדים, תרגישו אשמים, הנאתכם לא תהיה שלמה, ואתם אף עלולים לנסות לרצות את הילדים בצורה מזיקה. לעומת זאת, אם תפעלו בניגוד לטובתכם האישית ו"תקריבו" את עצמכם, אתם עלולים להרגיש מתוסכלים ובעקבות כך לכעוס על ילדיכם ולטעת בהם רגשות אשמה הרסניים.

העצה שלי אליכם במקרים שכאלו: זכרו שלא הכל תלוי בנו כפי שאנו מפנטזים, וילדנו אינו כה חסרי אונים כפי שאנו חוששים.

ילדים מצוידים בכוחות טבעיים להתפתחות, לעזרה עצמית, להסתגלות. ידוע כיום שילדים יכולים להתמודד בהצלחה גם עם אירוע טראומטי כמו מות הורה, שנתפס בעבר כמנבא בוודאות גבוהה מאוד התפתחות של בעיות נפשיות חמורות. בצד הפגיעה הטמונה באובדן והקשיים הגדולים בעטיו, ילדים יכולים לצמוח מתוך המשבר ולפתח חוסן רב יותר, בתנאי סביבה תומכת ועל רקע של אישיות בסיסית בריאה. כל זאת בתנאי שאנחנו ההורים נהיה שלמים עם עצמנו ונשדר לילד ביטחון בדרכנו, בצד רגישות לצרכיו, ובתנאי שנסמוך באמת על הילד ונשדר לו אמונה בכוחותיו, בצד נכונות לגמישות ולפתרונות יצירתיים.

אהבת? מוזמן לשתף

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

רוצים לקרוא עוד?

לקבלת טיפים ומידע בנושאי משפחה, חינוך, קהילה וארגונים השאירו פרטים:

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך:

לְהַחֲיוֹת תקווה שנכחדה

האם אפשר לעורר תקווה שנרדמה? האם אפשר לפתח תקווה שדוכאה? והקשה מכל, האם אפשר לְהַחֲיוֹת תקווה שהוכחדה? במאמר נבחנות שאלות אלה בקשר לתקווה לשלום בין ישראלים לפלסטינאים, שהתנפצה בטבח של ה-7.10.2023

תקווה יוצרת מציאות

תקווה היא לא רק צפייה שמשהו חיובי יקרה בעתיד, והוא יהיה טוב יותר מאשר בהווה. בכוחה של תקווה גם ליצור מציאות טובה יותר, באמצעות גיוס אנרגיה רגשית ופעולה נחושה למימוש המטרה. במאמר מפורטים שלושת מרכיבי התקווה -רצון, היתכנות ועשייה – ומוצעים כלים מעשיים להעצמתם, כדי שאכן תהיה זאת תקווה היוצרת מציאות.

עוד באתר מנהיגות בחיים:

PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com
דילוג לתוכן