טיפ: להתמקד במה שחשוב לנו

נכתב על ידי חיים עמית

פסיכולוג חינוכי, מטפל משפחתי מוסמך ויועץ ארגוני.

טיפ קצר במסגרת סדנת הדרכה אינטרנטית חדשה להורים בת 3 פגישות בנושא "הכן ילדך לקיץ". לפרטים ולהרשמה לסדנה היכנסו לאתר "לומדים מהבית עם הפסיכולוג חיים עמית" בכתובת: https://amithaim.com/courses/

כדי להצליח לבצע דברים קשים ומורכבים נדרש מיקוד. למשל, בריקוד כדי להצליח לעשות סיבוב במקום בלי ליפול, חשוב למקד את המבט בנקודה מסוימת מולך, לנסות שמור על המיקוד ככל האפשר עד הרגע האחרון שלפני הסיבוב ולחזור לשם מיד בתום הסיבוב.

בהורות רבים הגירויים מסיחי הדעת שעלולים לגרום לנו להתמקד בדברים פחות חשובים, רק מתוך חולשה רגעית או התנהגות הרגלית. למשל, אנחנו כועסים על הילד שהרטיב למרות שבמחשבה מאוחרת אנחנו מבינים שזה עלול לקרות, ומצטערים על כך; אנחנו מתעקשים עם הילד שיאכל למרות שברור לנו שהוא לא ימות מרעב; אנחנו מוותרים לילדנו ונותנים לו את מה שאסור, בגלל הפרצוף הנעלב והפגוע שהוא עושה, שצובט את ליבנו; ועוד ועוד. לכן חשוב שנגדיר לעצמנו את מה שחשוב לנו באמת, ערכים ומטרות, ונתאמץ מאוד להתמקד בהם. כדאי שנפעל בהורות מתוך מה שחשוב לנו באמת ולא מתוך מה שמרגיש לנו באותו רגע. למשל, בעניין החופש הגדול, נושא סדנה זאת, אם מה שחשוב לנו זה שאנחנו וילדינו נהנה בחופשה עלינו להתמקד בכך ולדאוג להנאה שלנו ושל ילדינו. עלינו לתכנן נכון את החופשה ולכוון את מחשבותינו ורגשותינו להנאה אישית ומשפחתית. אחרת נמצא את עצמנו מהר גולשים במורד המריבות קטנוניות, שמרחיקות שמחה והנאה. אם אנחנו מבינים שחשוב להציב גבולות ברורים ועקביים לילדנו המפונק, חשוב שנתמקד בכך, נאסור עליו לאכול ממתקים, גם אם הוא בוכה, ונשתדל להרחיק מעצמנו רגשות אשמה. ההתמקדות במה שחשוב לנו כהורים מאפשרת לעשות דברים נכונים, גם אם הם קשים, ועוזרת לנו להיות במסלול הנכון של ההורות, ולא לסטות לדרכים צדדיות, לא ראויות.

לקישור לסרטון קצר (כדקה וחצי) המציג את הסדנה האינטרנטית בנושא החופש הגדול –  לחצו כאן.

אהבת? מוזמן לשתף

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

רוצים לקרוא עוד?

לקבלת טיפים ומידע בנושאי משפחה, חינוך, קהילה וארגונים השאירו פרטים:

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך:

חופש לִרְצוֹת וחופש מִלִּרְצוֹת

במאמר זה אהרהר בשני היבטים של חירות פנימית, שנראים לכאורה מנוגדים: חופש לִרְצוֹת וחופש מִלִּרְצוֹת. אבהיר מהם סימני האזהרה לאיבוד החופש לִרְצוֹת הוחופש מִלִּרְצוֹת, ואציין את הפעולות המתקנות הנדרשות להחזרת החופש הפנימי בשני היבטיו.

חיזוק, פיתוח ושיקום תקווה בייעוץ ובטיפול

מטרתו של המאמר לסייע לחיזוק, טיפוח ושיקום תקווה בייעוץ ובטיפול, במיוחד בשעה קשה זאת בישראל. במרכז המאמר יוצג מודל תקווה מעשי, רה"ע, הכולל שלושה מרכיבים של תקווה: רצון (המרכיב הרגשי), היתכנות (המרכיב השכלי) ועשייה (המרכיב ההתנהגותי). יוצעו כלים מעשיים לחיזוקם, טיפוחם ואף שיקומם של כל אחד ממרכיבים אלה בייעוץ ובטיפול נפשיים.

עוד באתר מנהיגות בחיים:

דילוג לתוכן