הדרכת הורים אינטרנטית, מעשירה ונוגעת – הייתכן? על אתגר פיתוח הדרכת הורים מיטבית באמצעות האינטרנט.

נכתב על ידי חיים עמית

פסיכולוג חינוכי, מטפל משפחתי מוסמך ויועץ ארגוני.

הדרכת הורית אינטרנטית מעשירה ונוגעת - כזו המשלבת ידע מקצועי מעשי ואמין יחד עם ליווי מקצועי אישי ואמפתי - היא צורך חיוני ואתגר מעשי אפשרי. המאמר מתאר את החזון ומתווה קווים ראשונים למימושו.

המאמר פורסם  ב"פסיכואקטואליה", רבעון הסתדרות הפסיכולוגים בישראל, אוקטובר 2016, עמ' 25-20  (לחצו כאן)

מבוא

כל חיי המקצועיים, מיום סיום לימודי תואר שני בפסיכולוגיה באוניברסיטה ועד היום, אני עוסק בעבודה עם הורים, כשנדבך חשוב בעבודתי הוא התחום של הדרכת הורים (1). מזה כשנתיים חידשתי את עצמי בתחום זה ואני מעביר סדנאות וקורסי הדרכה אינטרנטיים להורים. (2) במאמר זה אציג מחשבות ראשונות שגיבשתי לגבי פיתוח הדרכת הורים אינטרנטית בישראל, המבוססות על הניסיון המעשי העשיר שצברתי בשנתיים אלה.

להדרכת הורים המסורתית יש יתרונות ברורים

על אף שבמהלך שני העשורים האחרונים התפתחות הטכנולוגיה מאפשרת לאנשים המרוחקים פיזית אחד מהשני לתקשר זה עם זה בדרכים רבות ויעילות יותר מאשר בעבר – דואר אלקטרוני, סקייפ, רשתות חברתיות כמו פייסבוק, הודעות טקסט פשוטות בטלפונים ניידים ועוד – אין תחליף לתקשורת פנים אל פנים. גם כשאנחנו נהנים לדבר עם היקרים לנו כשהם רחוקים מאתנו באמצעות הסקייפ או הודעות ווטס אפ המלוות בתמונות, ומקלים בכך את געגועינו, אנחנו עדיין רוצים לגעת בהם, לחוש אותם קרובים לנו. ולהפך, נראה שהצורך במגע אנושי חם ובלתי אמצעי רק ילך ויגדל, ככל שהחברה שלנו תיעשה טכנוקרטית יותר, "חכמה" יותר. (3)

גם כאשר אנו מנהלים משא ומתן עסקי בשיחות וידיאו או בדואר אלקטרוני ומייעלים בכך את דרכי הניהול, אנחנו חסרים אותות בלתי מילוליים רבים החיוניים להבנה בין אישית משמעותית, וחשופים בכך לטעויות רבות בתקשורת הבין אישית שלנו.

תקשורת פנים אל פנים חשובה גם בתהליכי ייעוץ והדרכה. היא תורמת להבנה של האחר ויש לה ערך רגשי רב. בתהליכי הדרכה המתבצעים פנים אל פנים, בין אם במפגשים אישיים ובין אם במפגשים קבוצתיים, בהם אפשר לראות ולשמוע בבירור אחד את השני, קל להעביר ולקלוט מסרים בלתי מילוליים, להרגיש תמיכה והזדהות, להיות אותנטיים וספונטניים ב"כאן ועכשיו".

כמו כן, על אף שהאינטרנט מאפשר לנו להשיג מידע בצורה מהירה מאוד, שהולכת ומשתכללת כל העת, הוא גם מבלבל אותנו בכמויות המידע האדירות האלה. כיצד נדע לבחור מה נכון ומה לא, מה אמין ומה לא, על מה לסמוך ועל מה לא. ידועה התופעה של הליכה לאיבוד במרחבי האינטרנט. אנחנו מתחילים לחפש מידע פשוט, מצומצם בנושא מסוים, ובגלל הקישורים הרבים, כמעט כל מילה מקושרת למידע נוסף שגם בו קישורים רבים, אנחנו מוצאים את עצמנו תוך זמן קצר במקום שונה לגמרי מהמקום שתכננו להגיע אליו, טובעים בים המידע האינסופי.

במובנים האלה, להדרכת הורים המסורתית, המתבצעת בכלים הוותיקים של הרצאות פרונטליות ושל קבוצות דיון ותמיכה, יש יתרונות ברורים: היא מאפשרת הבנה וקבלה ברורים של ידע וכלים, מפחיתה בלבול והליכה לאיבוד בהשגת מידע בצורה עצמאית, ותורמת להתפתחות תהליכי הזדהות והרגשת שייכות בין המודרכים לבין המדריך או המרצה, ובין המודרכים לבין עצמם (כשההדרכה מתבצעת בקבוצה).

האיומים על הדרכת הורים המסורתית

ולמרות זאת, חייבים להודות שהדרכת ההורים המסורתית, כזאת הפוגשת הורים בצורה בלתי אמצעית במסגרת קבוצתית או אישית, פעם בשבוע בדרך כלל, נתקלת בתקופתנו בקשיים רבים, המאיימים על קיומה. למעשה המציאות כיום היא שהדרכת הורים המסורתית, שזכתה בעבר להצלחה רבה, היא נחלת מעטים בלבד, במקרה הטוב. כדי להמשיך לקיימה יש צורך להשקיע מאמצים גדולים מאוד בשיווק ובפרסום, וגם אז היענות ההורים נמוכה, אם בכלל. אמנם להרצאות של סלבס, ידוענים בתקשורת, או להרצאות של מספר קטן של מרצים מעולים במיוחד, עדיין מגיע מספר גדול יחסית של הורים, ואולם ברור שהרצאות כאלה, טובות ככל שתהיינה, לא יכולות להוות תחליף להדרכת הורים רצינית ועקבית.

אמנה מספר סיבות למצב העגום אליו נקלעה בתקופתנו הדרכת ההורים המסורתית:

  1. קשה להורים, במיוחד להורים צעירים, לצאת בערבים מהבית למפגשי הדרכה קבועים ואפילו להרצאות בודדות. על אף שהם מאוד זקוקים להדרכה כזאת, הם מתקשים לצאת מהבית ולקבל אותה. הורים עובדים שעות רבות ביום, מגיעים עייפים מאוד הביתה בשעות הערב, ממשיכים לעבוד מהבית או שמבקשים לנצל את השעות המעטות שיש להם להיות עם ילדיהם ו/או עם בן/בת זוגם. האמירה העתידנית שבקרוב יהיה לנו יותר זמן פנוי מתבררת כעתידנית מאוד… (4) כמו כן, יש אוכלוסיות הורים שבמיוחד קשה להם לעזוב את ילדיהם בערבים כמו אימהות חד הוריות, הורים גרושים ועוד.
  2. הורים רבים נעזרים כיום באתרים ובפורומים שונים באינטרנט כדי לרכוש ידע מעשי וגם כדי להרגיש תמיכה רגשית, ובכך מייתרים את הדרכת ההורים המסורתית. למשל, הקישו בגוגל "פורום הורים" ותמצאו שלל פורומים אינטרנטיים להורים, בשלל קשיים ובעיות, רובם ללא הנחיה מקצועית. גם ברשתות החברתיות השונות – באינטרנט, בפייסבוק, בווטס אפ – מקימים הורים, במיוחד אימהות, קבוצות תמיכה וירטואליות, הזוכות להצלחה מרובה. (5) הפורומים האינטרנטיים וקבוצות החברתיות מחליפים במידה רבה את הדרכת ההורים המסורתית. הורים שואלים ומקבלים תשובות החל ממה לעשות כשהילד בוכה ללא סיבה, דרך איזה צעצוע מתאים לאיזה גיל והיכן כדאי לרכוש אותם, וכלה בשיתוף ברגשות חיוביים ("כמה הייתי גאה היום בילד שלי") ושליליים ("בא לי לקפוץ מהגג/לחנוק מישהו"). מדוע שהורה יתאמץ לצאת מהבית לפגוש מנחה או מרצה שמדברים בצורה כללית ומשתמשים בסיסמאות, כשהוא יכול לקבל בכל רגע תשובות קונקרטיות מהורים אחרים עליהם הוא סומך, בלי לחכות להרצאה החודשית או למפגש ההנחיה השבועי. ולחילופין, מדוע שההורה יתאמץ לעשות את כל סידורי הבייביסיטר המסובכים הנדרשים ליציאה מהבית כדי לפגוש מרצה או מנחה שישמיעו לו דעה נחרצת, שיפוטית פעמים רבות, שתעמיק אצלו תחושת אשמה על טעויות הרסניות שהוא עושה, כשהוא יכול לקבל מגוון של דעות מחברים בפורום או בקבוצה החברתית, באווירה של תמיכה וקבלה.

ההזדמנות להדרכת הורים אינטרנטית

אנחנו חיים בעולם אינטרנטי שנוכח בחיינו לא רק בצורה של מסכים – מחשבים נייחים, מחשבים ניידים, מחשבי לוח, טלפונים ניידים חכמים – אלא גם בצורה של מכשירים חכמים רבים נוספים. (6)

העובדה היא גם שחלק גדול מפעילותנו החברתית מתרחשת בסביבות וירטואליות. אנו מתקשרים כיום באמצעות רשתות חברתיות כמו פייסבוק, קבוצות חברתיות כמו ווטס אפ, אתרי היכרויות, קבוצות תמיכה ועוד. (7) כמו כן, יש כיום אפשרות לכל אחד ללמוד כמעט כל דבר, לפחות עד רמה מסוימת, לבד ובחינם, באמצעות האינטרנט. (8)

גם בתחום הייעוץ הקלאסי והטיפול הנפשי השימוש באינטרנט ככלי עזר, בין אם בדוא"ל או בצ'ט, הולך ומתפשט, וכותבים רבים מעידים על האפקטיביות של שימוש זה במגוון של תחומי בעיות. (9) יותר ויותר אנשים מקצוע בכירים בתחום בריאות הנפש מעודדים שימוש באינטרנט גם כדי להנגיש את שירותי הייעוץ הציבוריים לאוכלוסיות רבות. (10)

יתרונות הדרכת הורים אינטרנטית

ואמנם להדרכת הורים באמצעות האינטרנט יש מספר יתרונות חשובים:

  1. נגישות: בכוחו של האינטרנט לחבר רחוקים וקרובים, עשירים ועניים. האינטרנט יכול לאפשר להורים מכל מקום בארץ, גם בפריפריה, ליהנות מהדרכה מקצועית טובה, ללא תלות במגבלות טכניות הכרוכות בגיוס מספר מתאים של משתתפים, בהכנת מקום לימוד ועזרים טכניים, ובהגדרת זמן הלימוד המתאים לכל המשתתפים.
  2. זמינות: באמצעות האינטרנט אפשר ללמוד ולקבל הדרכה מתי שרוצים – בבוקר, אחר הצהריים, בערב, בלילה – היכן שרוצים – במחשב בבית, במחשב הנייד, במכשיר הטלפון הנייד וכו' – וכמה שרוצים – אפשר לצפות בהרצאות כמה פעמים שרוצים במהלך הקורס/סדנה.
  3. נוחות: בהדרכה אינטרנטית אין צורך לצאת מהבית, להזמין בייביסיטר, למצוא מקום חניה. ההדרכה מגיעה הביתה. מאחר שכך, הדרכה אינטרנטית גם מאפשרת לשני ההורים המעוניינים בכך להיות שותפים ללמידה, ואף לעבור את החוויה ביחד. בדרך ככלל, במיוחד אצל הורים צעירים, קשה מאוד לשני ההורים לבוא ביחד בערב להרצאה או לפעילות קבוצתית. המעורבות של שני ההורים בתהליך הלמידה האינטרנטי יכולה להתבטא בישיבה משותפת ליד המחשב, בצפייה ביחד בהרצאה, בכתיבה או בקריאה בפורום וכיוצא באלה. בכל מקרה, ברור שעצם החשיבה המשותפת, השימוש במושגים חדשים משותפים, יכולים להועיל ולגרום לשינוי משמעותי.
  4. אנונימיות: תקשורת באמצעות האינטרנט דורשת הרבה פחות חשיפה אישית מאשר במפגשים פנים אל פנים. האנונימיות המסוימת הזאת שיכולה להיות מכשול עבור אנשים מסוימים מאפשרת לאנשים רבים אחרים דווקא לחוש בנוח ולהתבטא בחופשיות. הם מרשים לעצמם ביתר קלות לבקש עזרה, לחשוף פרטים על עצמם ועל משפחתם, ולהגיע, לעתים, לחוויית למידה עוצמתית דווקא בגלל העדר החשיפה. (11)

מגבלות הדרכת הורים אינטרנטית

כמובן שצריך להיות ערים למגבלות של הדרכת הורים אינטרנטית וגם לסכנותיה. על סיכונים מקצועיים של סודיות, פרטיות, הבטחת מרחב בטוח להתבטאות וכו' בהקשר של טיפול נפשי באינטרנט כבר נכתב הרבה, ועל אף השוני הגדול בין טיפול להדרכה, כדאי להיות ערים לכך. (12)

מלבד המגבלות הברורות של המדיום האינטרנטי שדיברנו עליהם בתחילה, העדר תקשורת פנים אל פנים, זיהיתי מניסיוני שתי אוכלוסיות ברורות שתתקשינה להשתמש ביעילות במדיום ההדרכה האינטרנטית:

  • אנשים שנרתעים טכנולוגית – על אף שרובנו משתמשים במחשב בצורה זו אחרת, עדיין יש אנשים רבים שמתקשים בשימוש קצת יותר מורכב במחשב. קושי זה נובע פעמים רבות מתוך חרדה וחוסר ביטחון או מתפיסה שמרנית. תמיכה רגשית וטכנית מצד המדריך יכולים מאוד לעזור לאנשים אלה להתגבר על ההירתעות הטכנית הראשונית, ולהצליח ללמוד גם בהדרכה אינטרנטית.
  • אנשים שמתקשים בהתארגנות עצמית – הדרכה אינטרנטית דורשת מהאדם לקבוע בעצמו מתי יצפה בהרצאה ומתי יכנס לפורום, לקרוא בו או לכתוב בו. כשהמוטיבציה ללמידה נמוכה או כשהנטייה התלותית גבוהה או כשהקושי בהתארגנות עצמית רב – היתרון הגדול של האינטרנט, החופש ללמוד מתי וכמה שרוצים, הופך להיות לחיסרון. קל לדחות את הצפייה בהרצאה אינטרנטית או את הכניסה לפורום הקורס שאינם קבועים במועד מסוים, עד כדי מסמוס מוחלט של הקורס. גישה מתעניינת ומדרבנת מצד מדריך הקורס יכולה לעזור לאנשים אלה להתארגן טוב יותר ולהשתלב בקורס.

מרכיבים מעשיים של הדרכת הורים אינטרנטית מיטיבה

לתפיסתי, הדרכת הורים אינטרנטית מיטיבית צריכה להתמודד כיום עם שני אתגרים עיקריים:

  1. בעידן של הצפת מידע שעלולה לגרום לבלבול, הדרכת הורים אינטרנטית צריכה לספק להורים ידע מקצועי מעשי אמין, ענייני וידידותי בנושאים רלוונטיים להורותם. מן הסתם יהיו נושאים שיופיעו בצורה זאת או אחרת כמעט בכל הקורסים והסדנאות האינטרנטיים – התפתחות ילדים, התפתחות הורים, דינמיקה משפחתית, גבולות, תקשורת וכיוצא באלה. יהיו נושאים שיהיו ספציפיים לקורסים וסדנאות – יחסי אחים, גמילה, שינה וכיוצא באלה.
  2. בעידן של מציאות חברתית וירטואלית שעלולה לגרום לניכור, הדרכת הורים אינטרנטית צריכה ללוות הורים בצורה אישית רגישה בתהליך התפתחותם כהורים וכבני אדם. ההורים המשתתפים בסדנאות ובקורסים האינטרנטיים יבחרו את מידת הליווי האישי על ידי המרצה/מנחה – בכלל לא, מעט, הרבה – ואת אופיו של הליווי – מתמקד בפתרון בעיות במשפחה, מתרחב אליהם כהורים וכבני זוג, ואף כבני אדם בכלל. ואולם, בכל מקרה, ליווי אישי באינטרנט הוא חשוב וגם אפשרי, כפי שאראה בהמשך.

במילים אחרות, האתגר כיום הוא לפתח הדרכת הורים אינטרנטית שתביא לידי ביטוי את יתרונות האינטרנט שהזכרנו – נגישות, זמינות, נוחות ואנונימיות – ובו בזמן תתאמץ להתגבר על חסרונותיו העיקרים – ניכור ובלבול.

אראה עכשיו כיצד יש לבנות, לדעתי, את המרכיבים המעשיים העיקריים של הדרכת הורים אינטרנטית כדי שתצליח להתמודד בהצלחה עם אתגרים אלה. (13)

  • הרצאות מצולמות, קצרות, מעשירות ואיכותיות.

על ההרצאות להיות מצולמות ולא משודרות בשידור חי כדי לאפשר למשתתפים ליהנות מיתרון הזמינות של האינטרנט – לצפות בהרצאות מתי שהם רוצים, היכן שהם רוצים וכמה שהם רוצים. שידור חי של הרצאה יכול להיות אפשרות מלווה לקורס אבל לא הדרך עיקרית שלו.

על ההרצאות להיות קצרות כדי להתאים לחוויית הלמידה האינטרנטית שמתאפיינת בטווח קשב קצר (14).

על ההרצאות להיות מעשירות, כאלה שמעבירות ידע מקצועי מתומצת ואמין בנושא הנדון.

על ההרצאות להיות איכותיות גם מבחינה טכנית של קול (sound), תאורה, זוויות צילום, עריכה, שילוב של תמונות ושקפים וכיוצא באלה.

  • פורום סגור, מונחה בצורה ישירה, מידית ואמפתית.

פורום אינטרנטי הוא הדרך העיקרית לשמירת קשר אישי משמעותי עם ההורים. בפורום אינטרנטי ההורים יכולים לשאול, להתייעץ, להעיר, להתייחס לאחרים, לתרום מניסיונם, וכמובן לקבל התייחסויות מהמנחה: תשובות, אמפתיה, התעניינות, חיזוק ועידוד וכיוצא באלה. הפעילות בפורום מתבצעת בכתיבה של הודעות ללא הגבלה, מתי שרוצים וכמה שרוצים. (15)

הפורום חייב להיות סגור, כלומר שרק משתתפי הסדנה או הקורס יכולים להיות נוכחים בו, כדי להבטיח מידה גדולה של פרטיות ואינטימיות.

הפורום חייב להיות מונחה על ידי איש מקצוע כדי לבדל את הקורס מפורומים ומקבוצות תמיכה בלתי מקצועיות ברשת. (16)

אופי ההנחיה צריך להיות ישיר, כלומר תשובות ענייניות לשאלות המשתתפים. התשובות יכולות לבוא לאחר סדרה של שאלות ולעודד תהליכי התבוננות עצמית (אינטרוספקציה), אך אסור שתתרחקנה מדי משאלות המשתתפים, שכן במדיום האינטרנטי קל יותר למשתתפים "לברוח".

חשוב שתגובות המנחה תהיינה מידיות, תוך מספר שעות או לכל היותר תוך יום מרגע העלאת ההודעה על ידי משתתף בפורום, כדי לשמור על האופי הדינמי של הפורום, לפחות מצד המנחה.

וכמובן, חשוב שההנחיה תהיה אמפתית, כזאת שלא שופטת את המשתתף, שלא מטיפה לו, אלא מייעצת ומסייעת מתוך עמדה בסיסית של תמיכה וקבלה.

  • קישורים לחומרי למידה אינטרנטיים. אחד היתרונות הגדולים של למידה באינטרנט הוא יכולת הלומד להגיע בקלות ובצורה מהירה לחומרי למידה אמינים ורלוונטיים (מאמרים, מצגות, סרטונים וכיוצא באלה), המקושרים עבורו על ידי מארגני הקורס/סדנה. (17)
  • תקשורת אישית אכפתית ומתעניינת של המרצה/מנחה. ההורים עשויים להיתקל בקשיים כבר בשלב ההרשמה לקורס. התעניינות של המרצה/מנחה/מארגן בקשיים של ההורה כבר בשלב מוקדם זה, ונכונות לעזור בצורה אישית, בדוא"ל או בטלפון, נותנת להורה את ההרגשה ש"רואים" אותו. חשוב לשמר הרגשת "הנראות" הזאת של ההורה בכל שלבי הקורס/סדנה, שכן היא אחד האמצעים היעילים לנטרול אפשרות הניכור באינטרנט. (18)

חזון הדרכת הורים אינטרנטית מעשירה ונוגעת בישראל

לאור כל אלה, אני מאמין שחשוב, וגם אפשרי, לפתח בישראל הדרכת הורים אינטרנטית, שתהיה מעשירה מבחינת ידע וכלים, ונוגעת מבחינת קשר אישי ומשמעות אישית למשתתפים. זהו אתגר לא פשוט שכן יש להכשיר את הלבבות לגישה חדשנית זאת. החשדנות כלפי קניית מוצרים באינטרנט, במיוחד בעלי אופי פסיכולוגי, עדיין גדולה; החשש מאיבוד הקרקע הבטוחה של קשר פנים אל פנים עדיין רב. כדי להצליח להשיג אתגר חשוב זה יש צורך באיחוד כוחות ובפעולה מתואמת של שותפים חשובים רבים. אני צופה לעתיד הקרוב ש:

  1. משרד החינוך, שאחראי בצורה ישירה על תחום הדרכת הורים בארץ, יגדיר את פיתוח הדרכת הורים באמצעות האינטרנט כיעד חשוב, ויתמוך, באמצעות אגפיו השונים, הן בתוכניות הדרכה אינטרנטיות להורים והן בתוכניות מיוחדות להכשרת מנחות לתוכניות אלה.
  2. משרדי ממשלה נוספים (כמו משרד הרווחה והשירותים החברתיים) וארגונים ממשלתיים אחרים (כמו הרשות הלאומית למלחמה בסמים ובאלכוהול) שעובדים בשטח עם הורים, יתמכו בהדרכת הורים אינטרנטית בצורה ישירה – שילוב קורסים וסדנאות אינטרנטיות להורים בפעילותם השוטפת – ובצורה עקיפה – סיוע באיתור הורים הזקוקים להדרכה והדרכתם בביצוע הדרכת הורים אינטרנטית (סיוע בהרשמה ובהתחברות לקורס בפעמים הראשונות).
  3. תנועות ההתיישבות הגדולות – תנועת המושבים בישראל, התנועה הקיבוצית ומרכז המועצות האזוריות – המאגדות בתוכן ישובים רבים בכל רחבי הארץ, הרחוקים אחד מהשני ורחוקים פעמים רבות גם ממרכז הארץ, יפעלו בצורה נמרצת להפוך את הדרכת ההורים באמצעות האינטרנט לתשובה המרכזית לצרכים של הורים בהדרכה. באמצעות התארגנות נכונה, פרסום מתאים והיעזרות באנשי מפתח בישובים השונים שיהיו "המשוגעים לעניין", אפשר יהיה בקלות יחסית לחבר עשרות ואף מאות הורים לתהליך הדרכה אינטרנטי בישובים מרוחקים רבים. (19)
  4. הערים ברחבי הארץ יקימו אתרי הדרכת הורים אינטרנטיים משלהם או ייעזרו בשירותים פרטיים של הדרכת הורים אינטרנטיים, ויתמכו ויעודדו את תושביהם לצרוך את ההדרכה האינטרנטית. (20) חשוב שההדרכה האינטרנטית לא תיתפש כעוד מוצר שהעירייה מציעה או מאפשרת אלא כשירות מהותי לתושב, ש"ירוץ" לאורך זמן, כחלק אינטגרלי של פעילות העירייה בתחום זה. כמו כן, יש להיעזר באנשי המקצוע המתאימים (עובדי רווחה, פסיכולוגים חינוכיים וכיוצא באלה) כדי להגיע להורים רבים ברשות הזקוקים להדרכה אך לא יכולים לממנה (על אף המחיר הנמוך) ובעיקר עשויים להתקשות להתרגל למדיה האינטרנטית. באמצעות סבסוד קל, הדרכה פשוטה וליווי קצר בתחילת הקורס/סדנה אפשר יהיה לחבר הורים אלה להדרכה האינטרנטית.
  5. הארגונים העיקריים בארץ, הציבוריים והפרטיים, המכשירים מנחות ומנחי הורים ועוסקים בהדרכת הורים בשטח יכניסו לתוכניות ההכשרה שלהם קורסים להדרכה אינטרנטית (גם לימוד הצד הטכני של עבודה עם מחשב בקורס אינטרנטי וגם לימוד הצד המהותי של עזרה להורים באמצעות האינטרנט), יכשירו בצורה מקוצרת מנחות ומנחים שכבר עובדים בשטח, ויפעלו לשילוב הדרכה אינטרנטית בכל קבוצות ההורים הפועלות מטעמן. (21) כאמור, ייעוץ וטיפול באמצעות האינטרנט אינם פשוטים ומחייבים הכנה והכשרה מיוחדות במגוון יישומים מקצועיים, היכרות עם הספרות המקצועית הרלוונטית, השתלמות בהיבטים אתיים ופרופסיונליים ייחודיים לייעוץ ברשת, וכמובן מיומנות טובה בשימוש במחשב ובאינטרנט. (22)

סיכום

העתיד של הדרכת הורים אינטרנטית כבר כאן. האינטרנט נוכח בחלקים רבים של בחיינו, בין אם נרצה בכך ובין אם לאו, והדרכה אינטרנטית מתבצעת בתחומים רבים כעניין שבשגרה. לעומת זאת, הכלים המסורתיים, הלא אינטרנטיים, של הדרכת הורים – הרצאות וקבוצות הורים – נמצאים על סף פשיטת רגל. אמנם במספר מקומות בארץ, בעיקר במרכז, מתקיימת פעילות ענפה ומצליחה להורים, אך היא כטיפה בים, ודורשת השקעת מאמצים כספיים וארגוניים גדולים, שעומדים בחוסר פרופורציה משווע למספר ההורים המגיעים לפעילויות אלה. לצערנו, לפעילויות הדרכה ברוב המקומות האחרים, בין אם בהרצאות ובין אם בקבוצות הורים, מגיעים רק הורים מעטים.

לכן, במקום להמשיך לעשות עוד מאותו דבר – להיאבק בכלים מסורתיים על המשך קיומה של הדרכת ההורים המסורתית – עדיף שנזהה את ההזדמנויות המעולות שעולם האינטרנט מציע לנו, ונבחן כיצד הכלים האינטרנטיים יכולים לעזור לקיומה של הדרכת ההורים ואף להביא לפיתוחה ולשגשוגה. הדרכת הורית אינטרנטית מעשירה ונוגעת –  כזו המשלבת ידע מקצועי מעשי ואמין יחד עם ליווי מקצועי אישי ואמפתי – היא צורך חיוני ואתגר מעשי אפשרי.

 הערות

  1. עבדתי כפסיכולוג חינוכי בשרות פסיכולוגי חינוכי מ.א. דרום השרון, לימדתי במכללת סמינר הקיבוצים בין היתר גם עבודה עם הורים, הרציתי בעשרות שנות עבודתי בפני הורים רבים מאוד, הדרכתי הורים רבים במסגרות מגוונות, חיברתי שלושה ספרי הדרכה להורים שהם רבי מכר (הורים בטוחים בעצמם, 2012, הורים כמנהיגים, 2006 , הורים כבני אדם,1997), ואני מפעיל מזה למעלה מעשר שנים אתר הדרכה חינמי להורים להורים "עמית בעין החורש".
  2. מאמר זה פורסם לראשונה בחודש יוני 2015. קורס ההדרכה האינטרנטי הראשון שלי להורים לילדים בגיל הרך החל לפעול בחודש אוקטובר 2013 לאחר מספר חודשי הקמה והרצה של אתרי החדש "לומדים מהבית עם הפסיכולוג חיים עמית".  מאז התקיימו מספר מחזורים, במסגרות שונות, של קורס ההדרכה הבסיסי (10 הרצאות מצולמות), וכן מספר מחזורים של סדנאות קצרות (3 הרצאות מצולמות) בנושאים של יחסי אחים, הכן ילדך לקיץ ועוד.
  3. סטיב ג'ובס, המייסד האגדי של חברת אפל, הבין זאת היטב. הבנתו כי מגע אישי הוא דבר נחוץ מאוד בתקופה טכנולוגית ומנוכרת כמו שלנו, הובילה אותו להמציא את מסכי המגע השונים, שהפכו לשגרת חיינו, בלי שנרגיש בכך. http://www.nrg.co.il/online/16/ART2/293/709.html
  4. ההסבר המקובל לכך שבעתיד יהיה יותר זמן פנוי הוא שההתפתחות הטכנולוגית תגרום לכך שמצד אחד נדרש לפחות ידיים עובדות ומצד שני מספר שנות העבודה של עובד ממוצע יגדל. מציאות זו תוביל לקיצור שבוע העבודה ל- 4 ימים או אף פחות מכך, וכתוצאה מכך ליותר זמן פנוי. ראו למשל:http://www.nrg.co.il/online/16/ART2/136/176.html
  5. מרביתם המכרעת של הפורומים ושל הקבוצות הם חינמיים, אף כי בחלקם קיימת פרסומת עקיפה. רובם של הפורומים והקבוצות פתוחים לכל אחד. חלקם מיועדים לאוכלוסייה מסוימת (אימהות חד הוריות, הורים לילדים הומואים, הורים תושבי ישוב מסוים וכיוצא באלה) ודורשים הרשמה מוקדמת פשוטה. כל הקבוצות החברתיות אינן מנוהלות על ידי איש מקצוע. חלק מהפורומים האינטרנטיים מנוהלים על ידי אנשי מקצוע.
  6. יותר ויותר מוצרים הם "חכמים", כאלה שיודעים מתי לפעול ומתי לא, ובעתיד לכל מכשיר יהיה מחשב החל מידיות על דלתות וארונות, עבור בברזי המים, וכלה בשולחן המטבח. ראו למשל: http://technologeek.co.il/?p=1704 ).
  7. גרניט, ע' ונתן, ל' (2000). קהילות וירטואליות: מבנה חברתי חדש? מגמות, מ, 315–289.
  8. ביוטיוב יש סרטוני הדרכה מקצועיים מעולים וחינמיים כמעט בכל נושא. ברוב הנושאים יש גם אפשרות להירשם לקורסי הדרכה מקוונים בתשלום.
  9. עזי ברק, ייעוץ פסיכולוגי בעזרת האינטרנט: טכנולוגיה ונשמה בחברה משתנה. בתוך: קלינגמן, א., וארהרד, ר. (עורכים) (2004), ייעוץ בבית-הספר בחברה משתנה (עמ' 367-390). תל-אביב: רמות. ראו גם: חן-גל, ש' ורביב, ע' (2001). "פסיכולוגיה ברשת": ייעוץ וטיפול פסיכולוגי באינטרנט. הייעוץ החינוכי, י, 76–59.
  10. בראיון שהתפרסם בשפינט, אתר השירות הפסיכולוגי הייעוצי, ב 2010 מעודדת הפסיכולוגית הראשית בשפ"י, חוה פרידמן, את הפסיכולוגים החינוכיים להעז להשתמש באינטרנט ככלי לשדרוג הקשר שלהם עם לקוחותיהם, התושבים. וכך היא אומרת, בין היתר: "יש מישהו שיגיד ששירות מסוג זה, הוא שטחי או קצר מועד. ואני חושבת שכיום חשוב שיהיה לשירות פסיכולוגי גם מדיום קל, באופן לא מחייב, זה יותר קרוב לשפת המרחב הווירטואלי. מדובר באימוץ של  שפה אחרת והיחלצות ממקום שאיכויות השירות נמדדות לפי כמות האינטראקציות שמקיימים או הבחנות מדויקות של רמת החומרה, כי אם הכרה בצרכים של מרחב המוני. ככל שאנחנו נזמן שירות פסיכולוגי לאוכלוסייה יותר רחבה נהיה שירות פסיכולוגי יותר רלוונטי".

http://cms.education.gov.il/EducationCMS/Units/Shefi/gapim/psychology/InternetReayon.htm

  1. אנונימיות אינה מוחלטת ברשת האינטרנט בכלל ובוודאי לא בקורס הדרכה אינטרנטי בו נדרשים פרטים אישיים לצורך הרשמה.
  2. למשל, שפלר, ג., 'סיכונים ובעיות אתיקה בהתערבויות פסיכולוגיות ברשת האינטרנט', הרצאה ביום-העיון 'התערבויות פסיכולוגיות באינטרנט', אוניברסיטת תל-אביב, 18.1.2004. וגם:

 Griffiths, M. (2001). Online therapy: A cause for concern? The Psychologist, 14, 244–248.

Robson, D., & Robson, M. (2000). Ethical issues in Internet counselling. Counselling Psychology Quarterly, 13, 249–257.

  1. על כל המרכיבים המצוינים כאן למדתי על בסיס ניסיוני בשנתיים האחרונות, והם קיימים בכל הקורסים והסדנאות האינטרנטיים שלי באתרי "לומדים מהבית עם הפסיכולוג חיים עמית": https://amithaim.com/courses/.
  2. ניסיוני מלמד שזמן ההרצאה האינטרנטי האידיאלי הוא כ – 20 דקות; לא קצר מדי ומאפשר להתייחס בצורה רצינית לעיקרי הדברים, ולא ארוך מדי, שהופך גם הרצאה טובה למייגעת. משובי המשתתפים בסדנאות ובקורסים האינטרנטיים שלי מחזקים הערכה זאת.
  3. יש מטפלים שמשתמשים בפורום כאמצעי לטיפול אישי וקבוצתי. למשל ד"ר דרור גרין, האינטרנט כמרחב טיפולי מוגן, 'שיחות', כתב-עת ישראלי לפסיכותרפיה, כרך י"ט, חוב' מס' 3, יוני 2005. אפשר לקרוא את המאמר גם באינטרנט: http://www.emotional-training.com/Mugan_he.html).
  4. הפורום יכול להיות מונחה על ידי אותו איש מקצוע שגם מעביר את ההרצאות המצולמות, כפי שקורה באתרי, או על ידי איש מקצוע אחר.
  5. רצוי שחומרי הלמידה המקושרים יהיו מקוריים, כאלה שנכתבו במיוחד לקורס או לסדנה האינטרנטית (למשל, https://amithaim.com/2014/12/10/tip-lehazek-at-atzmenoo/ ), או כאלה שרלוונטיים בצורה ישירה לנושא ההרצאה (למשל, https://amithaim.com/2012/01/26/manhigoot-horit).
  6. במערכת הקורס/סדנה יש בדרך כלל למנהל האתר אפשרות לעקוב אחר התקדמות הלומדים: האם הם התחילו את הקורס? באילו הרצאות הם כבר צפו ובאיזה לא? האם הם משתתפים בפורום או לא? המרצה/מנחה יכולים ליזום פניות למשתתפים שנראה שהם לא ממש בתוך תהליך הלמידה, ממש כמו בקבוצה אמיתית, שיש אנשים פסיביים והמנחה פונה אליהם ביוזמתו.
  7. הוכחנו שזה אפשרי בקורס ההדרכה הראשון למנהיגות הורית בגיל הרך בתנועה הקיבוצית, שהחל בנובמבר 2014, והיו רשומים בו 70 משתתפים.
  8. בחלק גדול מהערים יש תשתית אינטרנטית טובה ואפשר בקלות יחסית "לשתול" באתריהן קורסי הדרכה אינטרנטיים. למשל, עשינו זאת במרכזים לצעירים בעיריות כפר סבא וחדרה, במינהל החינוך של עיריית חולון, ובאגף לחינוך של עיריית רמת גן.
  9. במרכז להורות ומשפחה במכללת סמינר הקיבוצים החלו כבר להציע למנחות בוגרות להשתלם בקורסים ובסדנאות אינטרנטיות שלי. למען הגילוי הנאות, הקמתי את המרכז להורות ומשפחה בשנת 1993 ועמדתי בראשו במשך 10 שנים, עד שנת 2003.
  10. עזי ברק, ייעוץ פסיכולוגי בעזרת האינטרנט: טכנולוגיה ונשמה בחברה משתנה. בתוך: קלינגמן, א., וארהרד, ר. (עורכים) (2004), ייעוץ בבית-הספר בחברה משתנה (עמ' 367-390). תל-אביב: רמות.
  11. לקישור לסרטון המציג את אתר הלמידה האינטרנטית להורים של הפסיכולוג החינוכי והמטפל המשפחתי חיים עמית: "לומדים מהבית עם הפסיכולוג חיים עמית"  –  לחצו כאן.

אהבת? מוזמן לשתף

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

רוצים לקרוא עוד?

לקבלת טיפים ומידע בנושאי משפחה, חינוך, קהילה וארגונים השאירו פרטים:

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך:

חופש לִרְצוֹת וחופש מִלִּרְצוֹת

במאמר זה אהרהר בשני היבטים של חירות פנימית, שנראים לכאורה מנוגדים: חופש לִרְצוֹת וחופש מִלִּרְצוֹת. אבהיר מהם סימני האזהרה לאיבוד החופש לִרְצוֹת הוחופש מִלִּרְצוֹת, ואציין את הפעולות המתקנות הנדרשות להחזרת החופש הפנימי בשני היבטיו.

חיזוק, פיתוח ושיקום תקווה בייעוץ ובטיפול

מטרתו של המאמר לסייע לחיזוק, טיפוח ושיקום תקווה בייעוץ ובטיפול, במיוחד בשעה קשה זאת בישראל. במרכז המאמר יוצג מודל תקווה מעשי, רה"ע, הכולל שלושה מרכיבים של תקווה: רצון (המרכיב הרגשי), היתכנות (המרכיב השכלי) ועשייה (המרכיב ההתנהגותי). יוצעו כלים מעשיים לחיזוקם, טיפוחם ואף שיקומם של כל אחד ממרכיבים אלה בייעוץ ובטיפול נפשיים.

עוד באתר מנהיגות בחיים:

דילוג לתוכן