טיפ: פעלו במשפחה בגמישות

נכתב על ידי חיים עמית

פסיכולוג חינוכי, מטפל משפחתי מוסמך ויועץ ארגוני.

טיפ קצר במסגרת סדנת הדרכה אינטרנטית להורים בת 3 פגישות בנושא"הכן ילדך לקיץ". לפרטים ולהרשמה לסדנה היכנסו לאתר "לומדים מהבית עם הפסיכולוג חיים עמית" בכתובת: https://amithaim.com/courses/

הורות היא מעשה יצירתי אין סופי, שכן ילדים מתפתחים ומשתנים תמיד והם שונים אחד מרעהו. לכן אין תחליף לשיקול הדעת של ההורה המתמודד במצבים ובתנאים ייחודיים במשפחתו. החופש הגדול הוא דוגמה מצוינת לשינוי דרמטי בנסיבות המשפחתיות המחייב גמישות הורית רבה. זמנם הפנוי של הילדים רב, אין להם כמעט חובות, הם מתקשים להעסיק את עצמם, הפיתוי להתנהגויות סיכוניות גדול ועוד. הורים שפועלים בגמישות יבדקו אילו כללים רלוונטיים לימי החופש ואילו כללים אינם רלוונטיים כדי לצמצם מאבקים על כללים שאינם קריטיים עבורם. למשל, ניתן להגמיש את שעת השינה או את מספר שעות השימוש במחשב/טלוויזיה ולהתאימן לפעילות הילד בחופש הגדול. הורה שיפעל בנוקשות בנסיבות שמחייבות גמישות יגיע מהר למבוי סתום, DEAD END, ביחסים עם הילד. למשל, במקום להתעקש שהילד יאכל ולהסתכן להפוך את האכילה לנושא רגשי של מאבקי כוח הרסניים, עדיף לא להכריח את הילד, אלא רק להציע לו אפשרויות מתוכן יבחר.

מלבד הנסיבות המשפחתיות המשתנות יש שני גורמים נוספים שמחייבים גמישות הורית: המאפיינים השונים של הילדים, כלומר הצורך להתאים את ההתנהגות ההורית לילדים שונים, והשינויים שחלים בהתפתחות הילדים, כלומר הצורך להתאים את ההתנהגות ההורית לכל ילד בהתאם לגיל שלו.

חשוב להבהיר שגמישות הורית לא באה במקום הצבת גבולות לילדים. להפך, היא מסייעת להפוך את הצבת הגבולות לתהליך יצירתי יעיל.

לקישור לסרטון קצר (כדקה וחצי) המציג את הסדנה האינטרנטית בנושא החופש הגדול –  לחצו כאן.

אהבת? מוזמן לשתף

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

רוצים לקרוא עוד?

לקבלת טיפים ומידע בנושאי משפחה, חינוך, קהילה וארגונים השאירו פרטים:

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך:

חופש לִרְצוֹת וחופש מִלִּרְצוֹת

במאמר זה אהרהר בשני היבטים של חירות פנימית, שנראים לכאורה מנוגדים: חופש לִרְצוֹת וחופש מִלִּרְצוֹת. אבהיר מהם סימני האזהרה לאפשרות של איבודם ואציין את הפעולות הנדרשות למימושם.

חיזוק, פיתוח ושיקום תקווה בייעוץ ובטיפול

מטרתו של המאמר לסייע לחיזוק, טיפוח ושיקום תקווה בייעוץ ובטיפול, במיוחד בשעה קשה זאת בישראל. במרכז המאמר יוצג מודל תקווה מעשי, רה"ע, הכולל שלושה מרכיבים של תקווה: רצון (המרכיב הרגשי), היתכנות (המרכיב השכלי) ועשייה (המרכיב ההתנהגותי). יוצעו כלים מעשיים לחיזוקם, טיפוחם ואף שיקומם של כל אחד ממרכיבים אלה בייעוץ ובטיפול נפשיים.

עוד באתר מנהיגות בחיים:

דילוג לתוכן