מנהיגות נעדרת, משתלטת ונוכחת.

נכתב על ידי חיים עמית

פסיכולוג חינוכי, מטפל משפחתי מוסמך ויועץ ארגוני.

משבר נגיף הקורונה חשף שלושה סוגי מנהיגים, ברמה הלאומית והקהילתית: אלה שנעלמו, אלה שהשתלטו ואלה שנכחו. המאמר מפרט שלושה סוגי מנהיגות אלה, עם פירוט והרחבה של האחרון: מנהיגות נוכחת.

"מנהל הוא אדם שמנהיג את הקיים, את מה שיש. מנהיג, לעומת זאת, מנהל את מה שדרוש, את מה שחסר".           (שמעון פרס, נשיאה התשיעי של מדינת ישראל בין השנים 2007-2014).

מנהיגות, כל מנהיגות, נבחנת במיוחד במצבי חירום ולחץ. משבר נגיף הקורונה חשף את יכולת המנהיגות של מנהיגינו, לטוב ולרע. צפינו בהתנהגותם ברמה הלאומית וגם ברמה המקומית, בבריאות ובכלכלה, בחינוך ובחברה. ראינו מנהיגים שנעלמו, מנהיגים שהשתלטו ומנהיגים שנכחו.

ראינו מנהיגים שנעלמו: הם השאירו את ההובלה לאחרים ונותרו פסיביים מאחור; הם תקשרו עם הציבור בצורה פורמאלית בלבד, ללא ביטוי אישי; הם לא נתנו גיבוי למי שעובדים איתם, ולהפך, אף תקפו אותם; הם לא לקחו אחריות אישית על קשיים, טעויות ושגיאות. כשאנחנו חרדים, במיוחד כשאנחנו פועלים בסביבה ביקורתית מאוד, נפחד להנהיג וניעלם. אולי נהיה מנהלים טובים המקפידים על נוהלים ותקנונים ומשמרים את הקיים, אך לא נהיה מנהיגים, כאלה המשפיעים על אנשים.

ראינו מנהיגים שהשתלטו: הם הובילו בגאון ובשתלטנות, בלי להשאיר מקום לאחרים; הם התבטאו בצורה דרמטית ולא עניינית; הם לא נתנו גיבוי למי שהם עובדים איתם ואף סירסו אותם; הם הציגו חזות של יודעי-כל והדפו כל ביקורת. כשאנחנו יהירים, במיוחד כשאנחנו פועלים בסביבה המאדירה בעלי עוצמה, ננהיג בשתלטנות. אולי נהיה דמויות דומיננטיות, כאלה שאחרים הולכים אחריהם בעיניים עצומות, אך לא נהיה מנהיגים, כאלה שמעצימים אנשים.

וראינו מנהיגים שהיו נוכחים: הם עמדו מהרגע הראשון בראש המערכת וריכזו את פעולתה, בלי לפגוע בשאר בעלי התפקידים; הם דיברו בצורה עניינית ואישית כאחת והורגשו על ידי אנשים רבים; הם נתנו גיבוי למי שהם עובדים איתם ועודדו אותם; הם היו פתוחים לביקורת ולא היססו להודות שאינם יודעים או שטעו. כשאנחנו חשים בטוחים, במיוחד כשאנחנו פועלים בסביבה פתוחה ומאוזנת, נצליח להנהיג. נצליח להשפיע על אנשים ונעצים אותם.

מנהיגות נעלמת אינה מנהיגות משמעותית והיא חסרת ערך מעשי. מנהיגות שתלטנית גורמת לנזקים גדולים לטווח ארוך, גם אם יש בה תועלת לטווח קצר. לעומת זאת, מנהיגות נוכחת מצליחה להוביל לאורך זמן תהליכים מורכבים ומשפיעה בצורה חיובית על אנשים השותפים לתהליכים אלה.

מנהיגות נוכחת נשענת על ארבעה יסודות איתנים: הובלה אישית ברורה, תקשורת עניינית ואישית כאחת, גיבוי והעצמה של בעלי תפקיד אחרים ופתיחות לביקורת. יסודות אלה ניתנים לזיהוי התנהגותי ברור ולכן גם אפשר ללמוד אותם ולעקוב אחר יישומם. וחשוב לא פחות, לנו, המונהגים, יכול להיות תפקיד חשוב בעיצוב מנהיגות נוכחת, משעה שידועים לנו יסודותיה. מנהיגים שואבים את כוחם מאמון המונהגים על ידם; עליהם לעמוד בציפיות המונהגים ולזכות בתמיכתם. לכן, עלינו לתבוע מבעלי תפקיד עם פוטנציאל מנהיגותי, במיוחד כשהם קרובים אלינו במרחבים הקהילתיים, להדגים בהתנהגותם את ארבעת יסודות המנהיגות הנוכחת שמניתי. זה צריך להיות חלק מחוזה העבודה עליו יחתמו בעלי תפקיד שמצפים מהם להנהיג. זה גם צריך להיות חלק מהחוזה עליו הם ייבחנו. עלינו, המונהגים, לחזק את המנהיגים כשהם מדגימים נוכחות מנהיגות ראויה, ולגנותם כל אימת שהם נעלמים או משתלטים.

לכן, לסיכומו של דבר, מי שקורא דברים אלה והוא מנהיג, כדאי שישאל את עצמו האם הוא רוצה להיות מנהיג נוכח, ואם כן, האם הוא מקיים את ארבעת יסודות המנהיגות הנוכחת שהוזכרו כאן. ומי שקורא דברים אלה והוא לא מנהיג אבל שואף לחוות מנהיגות נוכחת, שישאל את עצמו מתי בפעם אחרונה הוא נתן משוב חיובי למנהיג שהדגים את אחד מיסודות המנהיגות הנוכחת שפירטתי. וכמובן, שיוסיף ויבדוק עם עצמו מתי לאחרונה נתן משוב שלילי מדויק למנהיג שפעל בניגוד לארבעת יסודות אלה.

"מנהיגות היא היכולת לקחת אחריות עבור כל מה שהשתבש, ולתת קרדיט לכפופים לך עבור כל מה שעבד טוב".   (דוויט ד. אייזנהאואר, מפקדם העליון של כוחות בעלות הברית באירופה במלחמת העולם השנייה והנשיא ה-34 של ארצות הברית).

אהבת? מוזמן לשתף

8 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

רוצים לקרוא עוד?

לקבלת טיפים ומידע בנושאי משפחה, חינוך, קהילה וארגונים השאירו פרטים:

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך:

חופש לִרְצוֹת וחופש מִלִּרְצוֹת

במאמר זה אהרהר בשני היבטים של חירות פנימית, שנראים לכאורה מנוגדים: חופש לִרְצוֹת וחופש מִלִּרְצוֹת. אבהיר מהם סימני האזהרה לאיבוד החופש לִרְצוֹת הוחופש מִלִּרְצוֹת, ואציין את הפעולות המתקנות הנדרשות להחזרת החופש הפנימי בשני היבטיו.

חיזוק, פיתוח ושיקום תקווה בייעוץ ובטיפול

מטרתו של המאמר לסייע לחיזוק, טיפוח ושיקום תקווה בייעוץ ובטיפול, במיוחד בשעה קשה זאת בישראל. במרכז המאמר יוצג מודל תקווה מעשי, רה"ע, הכולל שלושה מרכיבים של תקווה: רצון (המרכיב הרגשי), היתכנות (המרכיב השכלי) ועשייה (המרכיב ההתנהגותי). יוצעו כלים מעשיים לחיזוקם, טיפוחם ואף שיקומם של כל אחד ממרכיבים אלה בייעוץ ובטיפול נפשיים.

עוד באתר מנהיגות בחיים:

דילוג לתוכן