מתי הדרכת הורים הופכת לטיפול זוגי, והאם זה רצוי?

נכתב על ידי חיים עמית

פסיכולוג חינוכי, מטפל משפחתי מוסמך ויועץ ארגוני.

הגבול בין הדרכת הורים לבין טיפול זוגי הוא גבול מטושטש. במאמר מוצעות שלוש שאלות שתעזורנה למדריכי הורים לדעת באיזה מגרש - הדרכה או טיפול - הם "משחקים" בכל רגע נתון בהדרכה.

הגבול בין הדרכת הורים לבין טיפול זוגי הוא גבול מטושטש. אחת התופעות האופייניות בעבודה עם הורים הם חילוקי הדעות בין ההורים, הן לגבי המטרות בהורות והן לגבי הדרך להשגתן. מהר מאוד מתגלות בעיות בתקשורת זוגית ואם נתייחס אליהן ברצינות נמצא את עצמנו בטיפול זוגי. ואין בזה רע. לטעמי, זה בסדר לעבור בהדרכה מדי פעם מצד אחד של המגרש, הצד ההדרכתי, לצדו האחר, הצד הטיפולי, ובתנאי, כמובן, שיש למדריכי ההורית את היכולת המקצועית לטפל בכך. היכולת של הורים לחוות את עצמם בהדרכה כבני אדם מלאים, חשובה לתחושת האמון שלהם בתהליך. היכולת של הורים לראות את ההקשרים האישיים והזוגיים בהורותם, חשובה להפנמה של מסרים ולקחים. פעמים רבות הדרכת הורים המתנהלת כהלכה מתפתחת לטיפול זוגי. משעה שהורים מבינים את השפעת היחסים הזוגיים על התנהלותם ההורית, וכשהם מרגישים אמון במדריך וביטחון בהדרכה, הם ירצו לטפל בצורה ישירה ביחסים הזוגיים שלהם.

אבל, מעבר לתנאי הבסיסי של הכשרת המדריך לטיפול זוגי, חשוב שהמעברים בין הצד ההדרכתי לבין הצד הטיפולי יהיו שקופים, פרי דיון פתוח עם ההורים, בהכוונת המדריך ובהנהגתו. חשוב שמדריך ההורה ידע בכל רגע נתון היכן הוא וההורים נמצאים נמצאים – בחלק ההדרכתי או בחלק הטיפולי – וישים לב לאיזו כיוון המפגשים מתפתחים. כדי להצליח בכך אני מציע למדריכי הורים לענות בכל רגע נתון על שלוש שאלות: מי במרכז המפגש – האדם כהורה או ההורה כאדם? מה במרכז הפגישה – היחסים ההוריים או היחסים הזוגיים? ומהו האיך שבמרכז הפגישה – טכניקות הדרכתיות בעיקר או טכניקות טיפוליות בעיקר.

 

תשובות בהירות לשלושת שאלות אלה תעזורנה למדריכי הורים לדעת באיזה מגרש הם "משחקים" במהלך המפגשים: במגרש הדרכת ההורים או במפגש הטיפול בהורים. שלושת שאלות אלה קשורות כמובן ותלויות אחת בשנייה ובשלישית. אם ההורה כאדם הוא במרכז הפגישה, כלומר ההורה משתף בחוויות ובהתלבטויות שהן מעבר להורות, מן הסתם יש יותר סיכוי שהיחסים הזוגיים גם הם יהיו במוקד הדיון. ואז, ייעשה שימוש בהדרכה גם בטכניקות שיותר אופייניות לטיפול זוגי כמו שיקוף, פיתוח אינטימיות, שיטת אימאגו ועוד. אם המדריך וההורים מוצאים את עצמם דנים זמן רב יחסית ביחסים האינטימיים של ההורים, מן הסתם הם בתחום הטיפול הזוגי, וההורים כבני אדם הם במרכז המפגש. ואם ייעשה שימוש בפסיכודרמה כדי להמחיש להורים את בעיות התקשורת ההוריות שלהם, קיים סיכוי רב שבעיבוד ההתנסות יגיעו לדבר עליהם כבני זוג.

אהבת? מוזמן לשתף

תבנית לציטוט ביבליוגרפי (APA):

עמית, ח. (2021). מתי הדרכת הורים הופכת לטיפול זוגי, והאם זה רצוי? מנהיגות בחיים.

אוחזר: https://amithaim.com/2021/09/11/matay-hadraha/

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

רוצים לקרוא עוד?

לקבלת טיפים ומידע בנושאי משפחה, חינוך, קהילה וארגונים השאירו פרטים:

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך:

חיזוק ביטחון עצמי של ילדים באמצעות לימוד קסמים

הפרק השלישי בסדרת השיחות: "קוסם ופסיכולוג משוחחים על העצמת אנשים באמצעות קסמים". בפרק זה, "חיזוק ביטחון עצמי של ילדים באמצעות לימוד קסמים", מתארים חיים עמית ואוֹרי אשכנזי שיטה מעשית שפיתחו לחיזוק ביטחון עצמי של ילדים באמצעות קסמים פשוטים. אורך השיחה בזום 9.57 דקות.

להתקדם לאט, להגיע מהר – פרידה נכונה של משפחות מפרק א' והתחברות מתאימה לפרק ב'

משפחות המבקשות להתחבר לפרק ב' בחיים ממהרות לעשות זאת, ולכן נכשלות פעמים רבות. במאמר מוצע לבצע תהליך מורכב ורגיש זה באיטיות: לדעת להיפרד נכון מפרק א', בלי קיצורי דרך, ולהצליח להתחבר נכון לפרק ב', גם כן בלי קיצורי דרך. מוצעים טיפים מעשיים כיצד לבצע זאת.

לגלות את הקוסם הפנימי אצל ילדים

במאמר מוצעת שיטה של עשיית קסמים עם ילדים תוך כדי דיאלוג איתם על משמעות דימויי הקוסם והקסמים. כך הילדים לא רק ייהנו מהקסמים, אלא גם יגלו שהם קוסמים בפועל ותשורטט הדרך לטיפוח הקוסם הפנימי שבתוכם.

עוד באתר מנהיגות בחיים:

דילוג לתוכן