ייחודיות הדרכת הורים בגישת המנהיגות ההורית

נכתב על ידי חיים עמית

פסיכולוג חינוכי, מטפל משפחתי מוסמך ויועץ ארגוני.

המאמר מפרט שישה מאפיינים ייחודיים להדרכת הורים בגישת המנהיגות ההורית.

טוב שיש גישות רבות בהדרכת הורים. המגוון הגדול של הגישות מאפשר לתת מענה רחב יותר לצרכים השונים של ההורים. מה שחשוב הוא שתהיה להורים כתובת מקצועית אמינה, שתסייע להם בתפקידם הקשה והחשוב – להיות הורים. ובכל זאת, אני רוצה להציע שישה מאפיינים ייחודיים, לדעתי, להדרכה בגישת המנהיגות ההורית:

  1. ההורה במרכז. ההדרכה ממוקדת על צרכי ההורה ותפישותיו. המדריך לא מציע להורים מטרות משלו, אלא עוזר להם להגדיר טוב יותר את מטרותיהם שלהם. המדריך יכול להציע זוויות ראייה נוספות, אבל ההורים מחליטים האם לקבלן. כגישה המכבדת את מטרות ההורים ואת צורת ההסתכלות שלהם, המדריך יאיר נקודות חשוכות במשפחה שההורים לא רואים, אבל לא יתעקש לחקור אותן, אם ההורים אינם מעוניינים בכך.
  2. מאוזנת. גישת המנהיגות ההורית היא גישה המאזנת בין "יד רכה" ל"יד קשה", בין הכלה של הילד לבין הצבת גבולות לו, בין התייחסות אוהבת ומקבלת של הילד לבין הבהרה של דרישות ואתגרי עשייה והתפתחות. הדרכה בגישת המנהיגות ההורית מאזנת בין הקשבה אמפתית להורים ולצרכיהם, לבין הכוונתם לפעולה על פי מטרות מוסכמות; בין התייחסות להורים כגורם מוביל בהדרכה לבין אמירות מקצועיות ברורות ואמינות.
  3. בהירה, ממוקדת ופשוטה. גישת המנהיגות ההורית בהירה במושגיה, ממוקדת במטרותיה ופשוטה ביישומיה. הורים מחפשים בהירות בעולם היחסים המשפחתיים המעורפל בו הם הולכים לאיבוד פעמים רבות. הם גם מתקשים להתמקד בהורות, בגלל ריבוי הצרכים והמשימות. גישה ממוקדת, שאינה גולשת לנושאים צדדים, תעזור להם מאוד. וכמובן הורים מבקשים גישה פשוטה ליישום. מצבי הלחץ בהורות רבים, לוח הזמנים צפוף, עומס המטלות בהורות ומחוצה לה גדול. יישומים מורכבים מדי לא יהיו יעילים עבורם.
  4. תכליתית. גישת המנהיגות ההורית היא גישה מעשית, מכוונת למטרה. הדרכה בגישת המנהיגות מתמקדת בהשגת מטרות. המשאבים המגוונים המושקעים על ידי המדריך בתהליך ההדרכה – ניתוח, אבחון, הבנה, הקשבה, הסבר, עצה, הנחיה – מכוונים להשיג תפוקות, תוצרים, המוגדרים בתחילת הדרך ומעודכנים במהלכה. ההורים והמדריך בוחנים מדי פעם, בצורה ישירה ושקופה, את התקדמות תהליך ההדרכה בדרך להשגת המטרה.
  5. פתרון בעיות יחד עם מניעה. גישת המנהיגות ההורית עוזרת להורים הן במניעת בעיות במשפחה והן בטיפול בבעיות במשפחה. הורים מבקשים בדרך כלל לפתור בעיות מציקות במשפחה באמצעות ההדרכה. לעתים הם מבקשים בהדרכה לרכוש כלים למניעת בעיות במשפחה. הדרכה בגישת המנהיגות ההורית עוזרת להורים להתמודד עם בעיות שכיחות בהורות, יחד עם הנחת תשתית למניעת התפתחות בעיות במשפחה בהמשך.
  6. המדריך אקטיבי. המדריך בגישת המנהיגות ההורית פעיל בעבודה עם ההורים. מלבד הקשבה, אמפתיה, הכלה ושאילת שאלות הוא מלמד, מסביר, מציע הצעות, מנחה פעולות, נותן שיעורי בית, משתף ברגשות ובמחשבות, נותן משובים, מדגים.

אהבת? מוזמן לשתף

תבנית לציטוט ביבליוגרפי (APA):

עמית, ח. (2021). ייחודיות הדרכת הורים בגישת המנהיגות ההורית.

אוחזר: https://amithaim.com/2022/02/12/ihoodiyut-gishat/

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

רוצים לקרוא עוד?

לקבלת טיפים ומידע בנושאי משפחה, חינוך, קהילה וארגונים השאירו פרטים:

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך:

חיזוק ביטחון עצמי של ילדים באמצעות לימוד קסמים

הפרק השלישי בסדרת השיחות: "קוסם ופסיכולוג משוחחים על העצמת אנשים באמצעות קסמים". בפרק זה, "חיזוק ביטחון עצמי של ילדים באמצעות לימוד קסמים", מתארים חיים עמית ואוֹרי אשכנזי שיטה מעשית שפיתחו לחיזוק ביטחון עצמי של ילדים באמצעות קסמים פשוטים. אורך השיחה בזום 9.57 דקות.

להתקדם לאט, להגיע מהר – פרידה נכונה של משפחות מפרק א' והתחברות מתאימה לפרק ב'

משפחות המבקשות להתחבר לפרק ב' בחיים ממהרות לעשות זאת, ולכן נכשלות פעמים רבות. במאמר מוצע לבצע תהליך מורכב ורגיש זה באיטיות: לדעת להיפרד נכון מפרק א', בלי קיצורי דרך, ולהצליח להתחבר נכון לפרק ב', גם כן בלי קיצורי דרך. מוצעים טיפים מעשיים כיצד לבצע זאת.

לגלות את הקוסם הפנימי אצל ילדים

במאמר מוצעת שיטה של עשיית קסמים עם ילדים תוך כדי דיאלוג איתם על משמעות דימויי הקוסם והקסמים. כך הילדים לא רק ייהנו מהקסמים, אלא גם יגלו שהם קוסמים בפועל ותשורטט הדרך לטיפוח הקוסם הפנימי שבתוכם.

עוד באתר מנהיגות בחיים:

דילוג לתוכן