עוגן הייעוץ הארגוני של הדרכת הורים בגישת המנהיגות ההורית

נכתב על ידי חיים עמית

פסיכולוג חינוכי, מטפל משפחתי מוסמך ויועץ ארגוני.

הדרכה בגישת המנהיגות ההורית נשענת על ארבעה עוגנים תיאורטיים, המשקפים גם שלבים בדרכי המקצועית. במאמר זה אתאר את עוגן הייעוץ הארגוני ואדגיש את השלכותיו להדרכת הורים בגישת המנהיגות ההורית.

העוגן הרביעי של הדרכת הורים בגישת המנהיגות ההורית הוא תחום הייעוץ הארגוני. ייעוץ ארגוני הוא תחום המתמקד בארגון ובתהליכים בתוכו ובסביבתו, ונועד לשפר את התפקוד שלו. תפקיד היועץ לסייע למנהלים בארגון להבין ולהגדיר את מטרותיו בתוך הסביבה שבה הוא פועל, ולבחור את הדרך המיטבית להשגתן.

מה הן השלכות עוגן הייעוץ הארגוני על הדרכה בגישת המנהיגות ההורית?

ראשית, כפי שתיארתי למעלה, מחקרי המנהיגות בארגונים הם הבסיס להבנת מנהיגותם הורים במשפחה. שני מאפייני המנהיגות ההורית מבוססים על שני המרכיבים העיקריים של מנהיגות בכלל: הצבת מטרות וחתירה אליהן בדרכים יעילות.

שנית, אימוץ גישה עניינית ותכליתית, האופיינית להתנהלות ארגונים, בהדרכת הורים, כמו למשל הגדרת מטרות משותפות על בסיס תפישה כוללת (חזון), בנית תכניות-עבודה קונקרטיות להשגת המטרות,בהתמקדות בתוכן המשימתי המשותף להורים, מעקב ובקרה על ההתקדמות בהתאם לקריטריונים ברורים שנקבעו מראש וכיוצא באלה.

כוחה של המשפחה הוא ביחסים רגשיים משמעותיים המתקיימים בין חבריה. חולשתה של המשפחה היא עודף התייחסות רגשית המקשה על ההורים להתמודד עם קונפליקטים בצורה עניינית. התלות הרגשית הרבה בין בני המשפחה ואינטנסיביות היחסים עלולים להפוך קונפליקט יום-יומי פשוט למריבה גדולה ולא תכליתית. שיחה סביב נושא הדורש הכרעה עשויה להידרדר לחילופי האשמות הדדיים בגלל רגישויות אישיות של בני המשפחה.

לעומת זאת, הדרך העיקרית שבה ארגונים מנסים לפתור בעיות רגשיות היא על ידי גישה עניינית, המתרכזת במשימה. אמנם ניהול מודרני נותן מקום לרגשות של חברי הארגון, יותר מאשר בעבר. תחרות, מאבקי כוח, קנאה, חרדה מכישלון, פחד מפיטורין, שאיפה לעוצמה ועוד, הם מוטיבים רגשיים אפשריים לקונפליקטים, שיש להתייחס אליהם ולפתור אותם. ואולם העובדים נקראים בעיקר להתמקד בתכני העבודה המשותפת ובהשגת המטרה האובייקטיבית המשותפת. הבעיות הענייניות נפתרות, על אף מתחים בין-אישיים.

אהבת? מוזמן לשתף

תבנית לציטוט ביבליוגרפי (APA):

עמית, ח. (2022). עוגן הייעוץ הארגוני של גישת המנהיגות ההורית. מנהיגות בחיים.

אוחזר: https://amithaim.com/2022/04/11/ogen-ayaootz-airgoony/

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

רוצים לקרוא עוד?

לקבלת טיפים ומידע בנושאי משפחה, חינוך, קהילה וארגונים השאירו פרטים:

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך:

חיזוק ביטחון עצמי של ילדים באמצעות לימוד קסמים

הפרק השלישי בסדרת השיחות: "קוסם ופסיכולוג משוחחים על העצמת אנשים באמצעות קסמים". בפרק זה, "חיזוק ביטחון עצמי של ילדים באמצעות לימוד קסמים", מתארים חיים עמית ואוֹרי אשכנזי שיטה מעשית שפיתחו לחיזוק ביטחון עצמי של ילדים באמצעות קסמים פשוטים. אורך השיחה בזום 9.57 דקות.

להתקדם לאט, להגיע מהר – פרידה נכונה של משפחות מפרק א' והתחברות מתאימה לפרק ב'

משפחות המבקשות להתחבר לפרק ב' בחיים ממהרות לעשות זאת, ולכן נכשלות פעמים רבות. במאמר מוצע לבצע תהליך מורכב ורגיש זה באיטיות: לדעת להיפרד נכון מפרק א', בלי קיצורי דרך, ולהצליח להתחבר נכון לפרק ב', גם כן בלי קיצורי דרך. מוצעים טיפים מעשיים כיצד לבצע זאת.

לגלות את הקוסם הפנימי אצל ילדים

במאמר מוצעת שיטה של עשיית קסמים עם ילדים תוך כדי דיאלוג איתם על משמעות דימויי הקוסם והקסמים. כך הילדים לא רק ייהנו מהקסמים, אלא גם יגלו שהם קוסמים בפועל ותשורטט הדרך לטיפוח הקוסם הפנימי שבתוכם.

עוד באתר מנהיגות בחיים:

דילוג לתוכן