להיענות לאתגרים שמציעים אחרים

נכתב על ידי חיים עמית

פסיכולוג חינוכי, מטפל משפחתי מוסמך ויועץ ארגוני.

לא כל אתגר שיציעו לנו אחרים יגרום לנו סיפוק ויתכן שגם ניכשל בו. אבל כשאנחנו נענים לאתגרים שמוצעים לנו, אנחנו מגוונים את עיסוקינו, מחזקים את קשרינו החברתיים, מרחיבים את תחומי העניין שלנו ומעשירים את הידע שלנו על העולם ועל עצמנו.

הצעתי לעזור בקידום התארגנות הקבוצה החדשה, שזה עתה הוחל בהקמתה. נשאלתי האם אני יודע להכין טופס גוגל, שבו אנשים יוכלו לציין את הימים והשעות המתאימים להם לפעילות הקבוצה. אמרתי שמעולם לא עשיתי זאת, אך אני מוכן לנסות להתמודד עם האתגר. תוך זמן קצר למדתי את העניין והכנתי טופס גוגל (google form). נכון, זה לא מאוד מסובך, אך לא הייתי לומד זאת ביוזמתי. נעניתי לאתגר והחכמתי.

החיים מזמנים לנו אתגרים גדולים, שחלקם שליליים ואיננו בוחרים אותם (מוות פתאומי, מחלה של קרוב משפחה, משבר כלכלי, פיטורים מעבודה, גירושים כפויים), אך רבים מהם חיוביים. למשל, למסד קשר בין אישי לאורך זמן, להתיר קשר בין אישי משמעותי, להביא לעולם ילד, לבחור מקום עבודה, לעבור מעבודה כשכיר לעבודה כעצמאי ולהפך, לשנות סגנון תזונה (צמחוניות, טבעוניות), לעבור דירה, להקים בית וכיוצא באלה. אתגרים גדולים אלה דורשים מחויבות גבוהה ומהווים שינוי מהותי באורח חיים. הם בדרך כלל פרי יוזמה אישית שלנו, אף כי לעתים הם מתחילים בהיענות לאתגר שאחרים מאתגרים אותנו ("הגיע הזמן לחשוב על ילד", "יש הזדמנות נהדרת לרכוש דירה").

ויש אתגרים קטנים, יום יומיים, שהם זמינים, חד פעמיים, אינם מחייבים שינוי של אורחות חיים, ויכולים לתרום להתפתחותנו האישית ולאושרנו. למשל, לשמוע מוסיקה חדשה, לצפות במחזה לא ידוע, לשמוע הרצאה על נושא לא מוכר, לטפל בקונפליקט בין אישי מעיק, להתנדב לעזור באופן חד פעמי לאחרים, להיפגש עם אנשים שאיננו מכירים, לטייל במקומות חדשים וכיוצא באלה.

ואולם פעמים רבות אנחנו מעדיפים להתעלם מאתגרים קטנים או לדחותם כשהם מוצעים לנו. זו נטייה אנושית, אוטומטית, להישאר בתחום המוכר והבטוח, ולהימנע מפעולות המפרות את שלוותנו ואת שגרת חיינו. לעתים אנחנו גם חסרי אמונה ביכולתנו להתמודד אפילו עם אתגרים קלים ("אני לא בכושר", "יש לי פחד מחידושים", "אני לא בנוי לדברים כאלה").

על חשיבותם של אתגרים בכל גיל, ובגיל המבוגר במיוחד, כתבתי בעקבות מסענו, של גבי ושלי, להרי הקווקז בגיאורגיה. הִצַעְתי שכדאי לנו לאתגר את עצמנו לא רק בתחומים אהובים, אלא גם בתחומים שאנחנו בדרך כלל נמנעים מהם. אפשר לנסח זאת עכשיו בצורה מאתגרת יותר: חשוב להיענות לאתגרים, קטנים כגדולים, שמציעים לנו אחרים, לא פחות ואולי אף יותר מאשר ליזום אותם בעצמנו. כמובן שיש אתגרים שעומדים בסתירה לערכים חשובים או חורגים מגבולות הקבלה שלנו, ולכן נדחה אותם. וגם לא כל אתגר שיציעו לנו אחרים יגרום לנו סיפוק ויתכן שגם ניכשל בו. אבל בדרך כלל כשאנחנו נענים לאתגרים שמוצעים לנו, אנחנו מגוונים את עיסוקינו, מחזקים את קשרינו החברתיים, מרחיבים את תחומי העניין שלנו ומעשירים את ידיעותינו  על העולם ועל עצמנו.

הוצע לי להצטרף לביקור ביישוב ערבי סמוך ולהיות שותף לחווית מסיק הזיתים. מיד כשהגענו הבנתי שמדובר בעבודה של ממש ולא רק "להיות שותף בחוויה": "אנחנו מודים לכם שבאתם לעזור לנו במסיק. חסרים לנו מאוד פועלים", אמר בכובד ראש בעל הכרם. עבדתי כארבע שעות, התעייפתי וידי כאבה עוד מספר ימים מגריפת הזיתים. אבל חוויתי סיפוק רב שעזרתי ולא רק צפיתי מרחוק, ושמחתי שהכרתי אורחות חיים שאיני נפגש בהם ביום יום. נעניתי לאתגר והתעשרתי.

אהבת? מוזמן לשתף

תבנית לציטוט ביבליוגרפי (APA):

עמית, ח. (2022). להיענות לאתגרים שמציעים אחרים. מנהיגות בחיים. אוחזר מתוך: https://amithaim.com/2022/11/17/leheanot-leetgarim/

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

רוצים לקרוא עוד?

לקבלת טיפים ומידע בנושאי משפחה, חינוך, קהילה וארגונים השאירו פרטים:

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך:

חופש לִרְצוֹת וחופש מִלִּרְצוֹת

במאמר זה אהרהר בשני היבטים של חירות פנימית, שנראים לכאורה מנוגדים: חופש לִרְצוֹת וחופש מִלִּרְצוֹת. אבהיר מהם סימני האזהרה לאפשרות של איבודם ואציין את הפעולות הנדרשות למימושם.

חיזוק, פיתוח ושיקום תקווה בייעוץ ובטיפול

מטרתו של המאמר לסייע לחיזוק, טיפוח ושיקום תקווה בייעוץ ובטיפול, במיוחד בשעה קשה זאת בישראל. במרכז המאמר יוצג מודל תקווה מעשי, רה"ע, הכולל שלושה מרכיבים של תקווה: רצון (המרכיב הרגשי), היתכנות (המרכיב השכלי) ועשייה (המרכיב ההתנהגותי). יוצעו כלים מעשיים לחיזוקם, טיפוחם ואף שיקומם של כל אחד ממרכיבים אלה בייעוץ ובטיפול נפשיים.

עוד באתר מנהיגות בחיים:

דילוג לתוכן