לגלות את הקוסם הפנימי: מִקְּסָמִים לִנְכָדִים לִקְסָמִים לִמְבֻגָּרִים

נכתב על ידי חיים עמית

פסיכולוג חינוכי, מטפל משפחתי מוסמך ויועץ ארגוני.

לאחר שגיליתי את הקוסם הפנימי שבתוכי, אני מנסה לעזור לאחרים לגלות את הקוסם הפנימי שבתוכם. פעמים רבות אני עושה זאת על ידי ביצוע קסם "אמיתי", אך יותר מכך אני מַנְכִּיחַ את דימוי הקוסם ואת עולם המושגים של הקסמים במהלך הטיפול או ההדרכה.

"מי שלא מאמין בְּקֶסֶם לעולם לא ימצא אותו."(רואלד דאל, סופר בריטי)

בשנה האחרונה התחלתי להשתמש בקסמים בטיפול ובהדרכה של מבוגרים ושל ילדים. הגעתי לכך, לכאורה במקרה, בתקופה שהייתי בחיפושים בחיים. חיפשתי דרך להוסיף תוכן מהנה ומשמעותי למפגשינו המשפחתיים, ככל שנכדותינו ונכדינו גדלו. במקביל, בתהליך הדרגתי של הפחתת שעות עבודתי בקליניקה, התפנה לי זמן, פיזי ורגשי, וחיפשתי משהו חדש, מלהיב, ללמוד ולעסוק בו. וביום אחד, כִּבְמַטֶּה קסם, שְנֵי החיפושים התלכדו: התמסרות ללימוד מאתגר של קסמים כדי לשעשע את נכדותיי ונכדיי במפגשינו המשפחתיים.

ויתכן שלא מקרה הוא. כבר שנים רבות נכדותיי ונכדיי מכנים אותי "סבא הקוסם". הכיצד? במכוניתי מותקן גג שמש, כזה שניתן לְפוֹתְחוֹ בלחיצת כפתור. התפארתי בפני נכדותיי ונכדיי הקטנים שאני יכול לפתוח ולסגור את הגג באמצעות פקודה בלבד. המשכנו להשתעשע בכך, גם כשנכדותיי ונכדיי הבינו שמדובר בתעלול. בשלב מסוים טענתי שמכוניתי קסומה ממש והיא יכולה להמריא, כשהיא נוסעת מספיק מהר. מדוע, אם כך, היא לא ממריאה? כי אסור לנסוע מהר…

ואולי זרע אתגר הקוסמות נטמן בתוכי עוד בילדותי. אני זוכר את עצמי כילד קטן צופה פעור פה בשפן הנשלף מכובע הקוסם, מתלהב ממטה הקסמים ההופך לפרח מלבלב, נדהם למראה המטבע הנעלם מיד הקוסם ויוצא מאוזן המתנדב, נפחד כשעוזרת הקוסם מנוסרת לשניים ונושם לרווחה כשהיא קמה לתחייה, וכיוצא באלה. בהמשך התפעלתי מחברים העושים קסמים במפגשים חברתיים, אך היה לי ברור שאני לא מתאים לעשות כמוהם: אני לא מהיר תפישה, אין לי זריזות ידיים ומופעי במה מביכים אותי.

והנה, דווקא עכשיו, בגילי המתקדם, התרחש הקסם: נולד קוסם! מרגע שהתבהרה לי התובנה של למידת קסמים כפתרון משולב לחיפושיי, יצאתי מיד לדרך. נרשמתי לקורס קסמים מקוון עם קוסם ישראלי ידוע; חרשתי את האינטרנט בחיפוש אחר קסמים נוספים המתאימים לי; התחלתי באימונים אישיים ממושכים, שעות רבות כל יום; ונעזרתי בְּמַרְאָה ובבת זוגי לבדוק את יעילות הקסמים שביצעתי. חודש לאחר שניצתה בי אש הקסם כבר עשיתי מופע קסמים ראשון במפגש משפחתי בביתנו. מדובר במופע של ממש שבו ביצעתי עשרה קסמים שונים, בתחפושת של קוסם ועם אביזרים של קוסם. מאז הספקתי לעשות עוד ארבעה מופעים משפחתיים, בכל אחד כעשרה קסמים חדשים. חלק מהקסמים התאימו לנכדיי הצעירים יותר, כמו קובייה המתנפצת לקוביות קטנות, כדור נעלם מגביע וחוזר אליו בדרך מסתורית, מסמרי קסם שמצליחים לחדור מטבע; וחלק מהקסמים התאימו לנכדיי המבוגרים יותר, כמו גילוי קלפים נבחרים, קשירת חבל בלי לעזוב את קַצְווֹתָיו, ניחוש מספרים על בסיס מניפולציות חשבוניות ועוד.

תוך כדי כך גיליתי, שמעבר להנאה ולשעשוע שבעשיית הקסמים, אני יכול להשתמש בקסמים להעברת מסרים ערכיים וחינוכיים משמעותיים. למשל, כשהופעתי בפני נכדותיי ונכדיי עם קסם גומיות המתחברות ללא עזיבת האצבעות האוחזות בהן, המשלתי להם זאת ליצירת קשר ותקשורת גם במצבים מביכים וקשים. כשעשיתי קסם הפוך של הפרדת גומיות ללא עזיבת האצבעות, הצבעתי בפניהם על היכולת להיפרד מקשרים שלא עושים לנו טוב, גם כשזה נראה בלתי אפשרי. וכשביצעתי קסמי הַעֲלָמָה שונים דיברתי איתם בשפת ה-CBT: כיצד לנקות את מוחנו ממחשבות מעיקות ומטרידות.

ככל שהתעמקתי בעשיית קסמים הבנתי שהם יכולים להיות משמעותיים מאוד גם בטיפול ובהדרכה. התחלתי, בזהירות, להשתמש בהם בעבודתי; בתחילה עם ילדים, והתגובות היו נלהבות, ולאחר מכן עם מבוגרים, והופתעתי ממידת שיתוף הפעולה שלהם. מדובר בקסמים פשוטים, שאינם דורשים בדרך כלל הכנה מיוחדת, והם מבוססים על אמצעים זמינים כמו גומיות, ניירות, מטבעות, קלפים, כוסות, מהדקים, עטים וגפרורים; וכן קסמים חישוביים המבוססים על מניפולציות חשבוניות פשוטות.

אני משתמש בקסמים בנקודות מפתח בטיפול ובהדרכה כדי להמחיש מסרים פסיכולוגיים כמו גמישות לעומת נוקשות, נחישות לעומת ויתור, שכנוע והשפעה לעומת כפייה והכרחה, דיאלוג לעומת מונולוג, תקשורת בהירה לעומת עיוותים בתקשורת ועוד. כמובן שאפשר להמחיש מסרים אלה גם בלי לעשות קסמים, אבל לקסם יש השפעה דרמטית מִיָּדִית, שמותירה את רישומה למשך זמן רב.

ואולם השימוש העיקרי שאני עושה בקסמים בהדרכה ובטיפול הוא כדי להבליט את המסר הפסיכולוגי המרכזי הטמון בהם, לדעתי: משהו, שבמבט ראשון נראה בלתי אפשרי, מתגלה בהתבוננות מעמיקה יותר כאפשרי, בזכות "טריק", סוד. ואז, בעזרת אימון עקשני, אפשר לעשות את הבלתי אפשרי, לבצע את הקסם: להגיע למטרה, לממש את השאיפה, לפתור את הבעיה, להיחלץ מהמצוקה. פעמים רבות אני מבליט מסר זה על ידי ביצוע קסם "אמיתי", אך יותר מכך אני מַנְכִּיחַ את דימוי הקוסם ואת עולם המושגים של הקסמים במהלך הטיפול או ההדרכה.

במילים אחרות, לאחר שגיליתי את הקוסם הפנימי שבתוכי, אני מנסה לעזור לאחרים לגלות את הקוסם הפנימי שבתוכם. כי כל אחד מאיתנו הוא הקוסם של חייו, אף כי פעמים רבות אנחנו זקוקים לְקֶסֶם כדי לגלות זאת.

"אליס: 'אין טעם לנסות, אי אפשר להאמין בדברים בלתי אפשריים'. המלכה הלבנה: 'פשוט אין לך הרבה ניסיון. כשהייתי בגילך, התאמנתי בזה חצי שעה כל יום. לפעמים הצלחתי להאמין בשישה דברים בלתי אפשריים עד ארוחת הבוקר'."(לואיס קרול, "מבעד למראה ומה אליס מצאה שם").

אהבת? מוזמן לשתף

תבנית לציטוט ביבליוגרפי (APA):

עמית, ח. (2022). מִקְּסָמִים לִנְכָדִים לִקְסָמִים לִמְבֻגָּרִים: לגלות את הקוסם הפנימי. מנהיגות בחיים.

אוחזר: https://amithaim.com/2022/12/23/meksamim-lanehadim/

2 תגובות

  1. שלום מאיר,
    תודה על תגובתך המפרגנת. היא חשובה לי, במיוחד כשהיא באה מאיש מקצוע מוערך, שהוא גם קוסם רשמי.
    אשמח להיפגש ולהמשיך בתהליך הלמידה ההדדי.
    בברכה,
    חיים

  2. חיים היקר,
    קראתי בעיון רב, מאמרך בענין הקסמים.
    נהניתי ואף למדתי מרעיונותיך, לגבי שילוב אפשרי, של קסמים,
    במלאכת הטיפול הפסיכולוגי, לסוגיו השונים.
    אשמח להרחיב הדיבור והלמידה המשותפת אולי, במפגש אישי ביננו,
    במהרה בימינו, אמן
    נ.ב
    מזה זמן שלא השתתפתי במפגשים החד חודשיים של אגודת הקוסמים,
    שאני נמנה על חבריה. אשמח לבדוק האפשרות לארח אותך
    באחד המפגשים הקרובים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

רוצים לקרוא עוד?

לקבלת טיפים ומידע בנושאי משפחה, חינוך, קהילה וארגונים השאירו פרטים:

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך:

חיזוק ביטחון עצמי של ילדים באמצעות לימוד קסמים

הפרק השלישי בסדרת השיחות: "קוסם ופסיכולוג משוחחים על העצמת אנשים באמצעות קסמים". בפרק זה, "חיזוק ביטחון עצמי של ילדים באמצעות לימוד קסמים", מתארים חיים עמית ואוֹרי אשכנזי שיטה מעשית שפיתחו לחיזוק ביטחון עצמי של ילדים באמצעות קסמים פשוטים. אורך השיחה בזום 9.57 דקות.

להתקדם לאט, להגיע מהר – פרידה נכונה של משפחות מפרק א' והתחברות מתאימה לפרק ב'

משפחות המבקשות להתחבר לפרק ב' בחיים ממהרות לעשות זאת, ולכן נכשלות פעמים רבות. במאמר מוצע לבצע תהליך מורכב ורגיש זה באיטיות: לדעת להיפרד נכון מפרק א', בלי קיצורי דרך, ולהצליח להתחבר נכון לפרק ב', גם כן בלי קיצורי דרך. מוצעים טיפים מעשיים כיצד לבצע זאת.

לגלות את הקוסם הפנימי אצל ילדים

במאמר מוצעת שיטה של עשיית קסמים עם ילדים תוך כדי דיאלוג איתם על משמעות דימויי הקוסם והקסמים. כך הילדים לא רק ייהנו מהקסמים, אלא גם יגלו שהם קוסמים בפועל ותשורטט הדרך לטיפוח הקוסם הפנימי שבתוכם.

עוד באתר מנהיגות בחיים:

PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com
דילוג לתוכן