שלום,
ביתנו בת 3.5, מאד אינטליגנטית ויודעת להביע את עצמה ברמה גבוהה, התחילה תהליך גמילה לפני כשנה בפעוטון כשעוד מספר ילדים עברו תהליך גמילה. אצלה זה כנראה היה מוקדם מדי ובתכלס זה לא בא ממנה והיא לא רצתה בכך. הפסקנו לכמה חודשים ולקראת גיל 3 כשהרגשנו שהיא יותר מוכנה התחלנו שוב. עם הפיפי זה עבד יפה ותוך כשבועיים כמעט לא היו שום פספוסים. הבעיה היא עם הקקי. כמה ימים אחרי שהתחלנו בגמילה השניה היה לה שלשול מאד רציני וארוך, ומן הסתם היו פספוסים וגם חזרנו לכמה ימים לחיתול, ומאותו רגע עם הפיפי הכל היה בסדר ועם הקקי הכל לא בסדר.
בתחילה היא פשוט היתה עושה הכל בתחתונים. ניסינו לדבר ולהבין מדוע זה קורה אבל היא לא ממש אמרה. כשהיה נדמה לנו שהיא צריכה קקי היינו שואלים ותמיד היא הכחישה. כשהיה ברור שיש קקי ואפילו יצא קצת היינו לוקחים אותנו באופן יזום לשירותים אבל אם הקקי לא יצא מייד היא היתה מסרבת לשבת ולחכות שיגיע.
במשך הזמן היו עליות ומורדות. ניסינו ייעוץ של שיטת אדלר ובו הומלץ לנו להעביר את כל האחריות לילדה, לא להגיד כלום כשהיא עושה קקי בתחתונים, לא להביע שום רגש חיובי או שלילי, בהנחה שמדובר בסוג של מניפולציה שיש רווח בצידה ונסיון לשליטה. זה לא עבד. 3 שבועות היא עשתה קקי בתחתונים בכיף עד שנמאס לנו.
כשהיא נכנסה לגן עירוני עשינו איתה שיחה והסברנו שאי אפשר להמשיך ככה ושהיא חייבת להתחיל להגיד כשיש לה קקי. זה עבד באופן חלקי אבל עדיין, גם כשהיא אומרת שיש לה קקי זה בדרך כלל אחרי שכבר ברח קצת בתחתונים. אני חושב שלפחות בחלק גדול מהפעמים היא לא רוצה להפסיק לעשות משהו שמאד מעניין לה כמו משחק או טלויזיה. אני חושב שהשירותים נתפסים בעיניה כמשהו משעמם ומיותר (ולכן היא גם לא מוכנה לשבת ולחכות). התחלנו לתת לה את האייפד כדי לראות סרטון בזמן שהיא יושבת בשירותים וזה עובד לפחות כדי להחזיק אותה שם עד שייצא הקקי (והיא אפילו משתמשת בזה כשלא מרשים לה אייפד – פתאום היא אומרת שיש לה קקי גם כשאין…), אבל בכל זאת הרבה פעמים היא לא אומרת שיש קקי בזמן או לא אומרת בכלל, ולגננות בגן העיריה כבר מתחיל להמאס מהעניין הזה.
מה עושים???
שלום נעם,
אני מציע שתאמרו לבתכם שיש הרגלים בחיים, כמו לצחצח שיניים בבוקר ובערב, כך גם עשיית הקקי: יושבים בשירותים במועדים קבועים, שלוש פעמים ביום, מחכים חמש דקות, אם יוצא – טוב, אם לא יוצא – גם טוב. חזקו אותה על עצם הישיבה בכל מקרה, ואם יצא – חגיגה גדולה. אתם יכולים לעזור לה בבידור תוך כדי, כמובן. עשו זאת בניחותא, בקלילות, ללא לחץ, אך בבהירות גדולה. מה דעתך?
בברכה,
חיים עמית
תודה על תשובתך.
אני חושב שהבעיה העיקרית כרגע היא שפעמים רבות היא "מפספסת" כי היא לא רוצה להפסיק לעשות משהו אחר שמעניין אותה. בהרבה מקרים אנחנו רואים שהיא מתאפקת ופשוט לוקחים אותה לשירותים למרות שהיא לא רוצה, ובדר"כ באמת יוצא קקי, אבל כבר יש "פס" על התחתונים. במקרים אחרים כשלא מבחינים יוצא יותר מפס לפני שהיא אומרת. אלה בפירוש לא בריחות של קקי אלא היא מתאפקת עד שכבר אי אפשר.
שלום נעם,
נכון, אבל במקום להסתבך איתה במאבק כוח שעלול גם להיות טראומתי (תאר לעצמך שהיא תפתח עצירות מלאה?), עדיף שתנסו ראשית לנקוט במה שהצעתי, שיפחית מאוד את אפשרויות הפספוסים, בוודאי לגבי הקקי.
בברכה,
חיים עמית
זה לא עובד. הבוקר היא ישבה מעל חצי שעה בשירותים עם האייפד וכלום. 10 דקות אח"כ היה קקי בתחתונים. הושבתי אותה עכשיו שוב להוציא את שאר הקקי ושוב כלום. יש כאן משהו עקרוני, אני חושב שהיא עושה את זה בכוונה אבל לא מבין למה. גם נראה שככל שאנחנו שמים יותר פוקוס על העניין ההתעקשות שלה יותר חזקה. אולי המטפלת בשיטת אדלר צדקה. אני מיואש.
שלום נעם,
ראשית, רק התחלתם וכבר אתה מיואש.
שנית, אינכם מיישמים את הצעתי: הצעתי חמש דקות לשבת ולא חצי שעה! אם אחרי חמש דקות לא קורה כלום, קמים וממשיכים הלאה.
שלישית, ניסיתם שלושה שבועות את גישת המטפלת בשיטת אדלר, ו"זה לא עבד".
רביעית, אין סתירה. המשיכו לפעול כהצעתי – להושיבה שלוש פעמים ביום – אבל ללא התעקשות ובלי לעשות עניין מהקקי.
חמישית, אם לא יהיה שום שיפור, בהחלט מומלץ שתפנו לטיפול פסיכולוגי ישיר.
בברכה,
חיים עמית
מתצלת מראש אבל זה יהיה קצת ארוך…
גם לנו יש בעיה עם גמילה מקקי אודה לקבל התייחסותך, הבעיה קצת שונה, הילדה בת שנתיים וחצי ונגמלה לקראת גיל שנתיים. הגמילה מהפיפי הייתה תוך יום גם בוקר וגם לילה אבל הקקי עד היום זה סרט, אפילו טלנובלה…
היא מתאפקת ימים והשיא זה שבוע שלם, בהתחלה הייתי משתמשת בחוקן ונרות כדי להוציא לה כדי שלא תיפצע מהעצירויות שהיא גרמה לעצמה, אבל זה הפך את זה למלחמה של ממש…התחלנו להשתמש בנורמלקס שמרכך את הצואה כדי שלא תיווצר לה עצירות ופציעה, לצערי אנחנו כבר 4-5 חודשים על בסיס יומי עם החומר הזה ואין שיפור בגישה שלה, עדיין בכל פעם שהיא צריכה קקי היא דוחה את זה עד שהיא לא מסוגלת יותר להתאפק ואז זה כמעט בורח לה והיא נכנסת להיסטריה שלמה אפילו שהיא מספיקה להגיע לשירותים…
אנחנו כבר מזמן לא מתייחסים לכל ההצגה אבל כמובן שמנסים להרגיע אותה כשזה קורה וחוגגים כל פעם שהיא סוף סוף עושה אבל עדיין לצערי המצב נמשך…
האם יש לך הצעות? ניסיתי את השיטה שהצעת כאן אבל היא לא הייתה מוכנה לשבת סתם בשירותים בטח לא כשאומרים את המילה קקי… היו איזה שבועיים שהייתי יושבת איתה לחמש דקות בין פעמיים לשלוש ביום כשהייתה עושה פיפי (הייתי מושכת אותה) אבל אם הייתי מזכירה את המילה קקי היא ישר הייתה מזנקת בהיסטריה.
שלום הילה,
אני מבין שאצלכם בתכם עושה בסופו של דבר את צרכיה בשירותים, ברוב המקרים. בלחץ פנימי שלה, אבל עושה. האם הבנתי נכון? מה אתם עושים אחרי שהיא עושה את צרכיה בשירותים? האם אתם מצליחים להבין את פשר רתיעתה?
בברכה,
חיים עמית
שלום עמית,
בתנו בת שנתיים וחצי, הגמילה מהפיפי מצליחה מצוין ואין פספוסים ביום ואפילו בלילה. הבעיה העיקרית היא עם הקקי, היא לא אומרת שיש לה קקי היא פשוט עושה בתחתונים ורק אחר כך אומרת "עשיתי" או "יש לי קקי" רק אחרי שהוא יצא בתחתונים.
אנחנו לא עושים מהקקי סיפור, רק אומרים לה שקקי צריך לעשות בשירותים ומנסים לתת לה אחרי הפספוס בתחתון לסיים בשירותים. לפעמיים בבית אבל רק בבית היא יושבת לבד ועושה קקי וכל הבית בשימחה גדולה היא אומרת "אני גדולה" והכל טוב, אבל רוב הזמן היא מפספסת בתחתונים ואני ממש לא יודעת מה הסיבה.
אשמח לעזרתך
תודה,
סלי
איך שואלים שאלה??? אני נואשת יש לי גם בת בת 3 וחצי שעוד שלושה שבועות נכנסת לגן ובמשך החצי שנה אחרונה לא מוכנה לעשות קקי בשירותים לא משנה כמה הסברנו לה שצריך לעשות קקי רק בשירותים זה לא עוזר אני בלחץ מהגן ניסיתי כמו שאמרת לשבת איתה 3 פעמים ביום השאלה תוך כמה זמן זה אמור לעבוד???היא כל 5 דקות אומרת.לי אמאמיש לי קקי בואי לשירותים עם סרטון ולא עושה רק אחכ בתחתון הצילוווו מה יהיה בגן??? מקבלים בכלל ילדים כאלה? מה הגננת עושה במקרים כאלה??
שלום מירב,
כדאי שתנסי להירגע ולהרגיע, שכן לחץ לא יעזור, אלא ההפך, יגביר את המצוקה. כנראה שלא יהיה פתרון קסמים בחודש הקרוב, ולכן, ראשית, עליך לוודא שהגן יקבל את בתך לא גמולה. זה לא נעים, אבל זה לא נורא. היא לא תהיה היחידה. מה קורה עם בתך בקשר להרטבה? ומה קורה בלילה?
בברכה,
חיים עמית
שלום רב
הבן שלי בן שנתיים וחצי נגמל מטיטולים עושה פיפי יפה וגם יודע שצריך לעשות בשירותים יש לציין שבגן כמעט לא מפספס וגם קקי עושה יפה אבל בבית עושה בכוונה פיפי על המיטה על הרצפה במרפסת וקקי אף פעם לא עשה בבית בשירותים הוא נרתע רק בתחתון הוא עושה ובא אלי ואומר לי עשיתי קקי יש גם לציין שהוא ילד נבון וחכם מאוד מדבר שוטף הכל מאוד מפותח ומבין מה עלי לעשות??..
בגן שלי יש שתי ילדות תאומות (לא זהות), כמעט בנות שלוש. אין אחים נוספים בבית.
הקליטה של הילדות מאוד טובה.
השאלה שלי מתייחסת לגבי עשיית צרכים.
שתי הילדות עושות פיפי וקקי בתחתונים ולא משתפות את הצוות.
לעתים הן רטובות ומלולכלות ממושכות ורק אם הצוות הריח או קלט "שלולית" שתן, מבין שמישהו פיספס וברוב המקרים מדובר בהן.
היה מקרה שאחת מהן עשתה קקי במכנסיים וכתוצאה מכך הרצפה, המשחקים שעל הרצפה והילדים התלכלכו מהצואה.
הצוות, במקום לתווך לילדים היה עסוק בניקון הילדה והגן.
אציין שההתנהלות זהה גן בצהרון. הרבה פיספוסים.
לדעת האמא, הילדות גמולות ויש להזכיר להן ללכת לשירותים.
אחת מהילדות הולכת ללא התנגדות לשירותים (כשמזכירים) ואילו השנייה מתנגדת ומסרבת בעקשנות.
אשמח לקבל עצה מעשית על מנת לעזור לילדות ולצוות גם.
שלום גננת,
על אף שרשמת הודעתך במקום לא מתאים (היית אמורה לרשום הודעה חדשה ולא כשרשור של הודעות קודמות), בכל זאת אתייחס.
יש כמה סימני שאלה הקשורים לשאלתך:
ראשית, מדוע שתי הילדות ביחד באותו בגן, על אף שהן תאומות ובדרך כלל זה לא מומלץ?
שנית, האם שאר הילדים בגן גמולים לחלוטין?
שלישית, למה האמא מתכוונת שהן גמולות וכיצד היא מזכירה להן בבית ללכת לשירותים?
בברכה,
חיים עמית
שלום עמית,
בעיר מה אני עובדת להורים יש את הבחירה להחליט אם אחים תאומים יהיו באותו גן או בגנים נפרדים.
למרות שלטענת האם, התאומות לא תלויות זו בזו, האם החליטה שהן תהיינה באותו גן.
מהתבוננות בפעילות שלהן בגן, אחת הבנות מאוד עצמאית במשחק שלה (מתעניינת רק במשחק מסוים אחד) ואילו הילדה השנייה (זו שעשתה את הצרכים על הרצפה) מאוד תלויה באחותה.
אין לי עדיין מידע מלא אודות ההתנהלות בבית. אני מתכוונת לזמן את ההורים לשיחה על מנת לשמוע מהם כיצד מתנהל סדר היום בבית וכיצד מתרחשת הגמילה. האם כן מציינת, שיש להזכיר להם ללכת לשירותים, כי כך הם פועלים בבית.
האם מציעה להביא לסיר לגן. האם, לדעתך זה צעד נכון? האם להחזיר לתאומות טיטול במסגרת הגן, על מנת שהאם תעמיק את הגמילה בבית הנו גם צעד נכון?
אשמח לדעתך המקצועית.
שאר הילדים גמולים. מדי פעם יש פספוסים של שתן אך הילדים ניגשים לצוות ומיידעים לגבי הצורך שלהם ללכת לשירותים או כאשר פספסו.
במקרה של התאומות זה לא המצב כלל. הילדות לא ניגשות לשירותים, לא מיידעות את הצוות בצורך שלהן ללכת לשירותים, ויותר מזה, כאשר הן עושות צרכים בבגדים, זה לא מפריע להן. הן ממשיכות לפעול ולשחק בגן.
אני מבין. אם כך, אני מציע שתחזירו בגן את הטיטולים, בשלב זה. יש לשער שעם הזמן, ובלי לחץ ישיר, הנורמה הקבוצתית של גמילה בגן תעשה את שלה, והמוטיבציה תגדל. אין לזה קשר למה שהאם תעשה בבית אלא רק במובן הזה שהלחץ הכללי יפחת.
היי הבן שלי כיום בן 3 גמול מחיתול כבר כמה חודשים גם בלילה אבל קקי עושה רק בתחתונים ולא בשירותים
אומר גם שעשה קקי רק אחרי שכבר עשה
אני ממש מתוסכלת ולא יודעת מה לעשות
אשמח לתשובה
שלום!!
ביתי בת 3 וחצי וניגמלה כבר לפני יותר משנה
בחודש יולי 2017 חזרה לעשות קקי בתחתונים וחשבתי שזה עקב הטיסה שלנו ההורים לחול.
אך עד היום היא ממשיכה לעשות בתחתון בידיעה שהיא עושה ולמרות שדקות ספורות קודם אני מנסה להושיב אותה באסלה לא עושה קמה ואז עושה בתחתון.
מאז הטיסה עברה כמה שינויים בחיים כמו כניסה לגן עירייה וקבלת אח קטן.
קיום התינוק כבר בן חצי שנה ועדיין ממשיכה לעשות קקי בתחתון וממש מודעת לכך.
הוצע לי מהגן לפנות לטיפול ריגשי אך עד שיגיע תשובה מהוועדה זה 3 חודשים.
אשמח לעצות מה אפשר עוד לעשות?