לישון טוב – גם הילד וגם ההורה

נכתב על ידי חיים עמית

פסיכולוג חינוכי, מטפל משפחתי מוסמך ויועץ ארגוני.

המאמר הראשון בסדרת מאמרים בנושא שינה של ילדים קטנים, "בית ספר לשינה טובה", המתפרסמים גם ב YNET, והפעם שאלות ותשובות בסיסיות על שנתם של תינוקות וילדים קטנים.

אתם מתוחים בערב וחסרי סבלנות עם ילדכם הקטן, מתנהלים בבית "על קצות האצבעות" מחשש להרגיז אותו לפני השינה, שנתכם מתוחה וטרופה, אתם קמים בבוקר עייפים, עצבניים, ומתקשים להתנהל במשך היום? רוב הסיכויים שאתם הורים לילד שסובל מהפרעת שינה כלשהיא: מתקשה מאוד להירדם, מתעורר הרבה בלילה. התינוק שלכם עצבני בערב, צורח מרוב עייפות אך מסרב להירדם במיטתו, מתעקש להירדם על הידיים, זוחל אליכם בלילה למיטתכם? רוב הסיכויים שהוא ילד להורים מבולבלים, לא עקביים, שמחפשים ללא הועיל דרך לעזור לילדם לישון היטב.

נושא השינה הוא אחד הנושאים ההתפתחותיים הברורים בהם טובת הילד וטובת ההורה מתלכדות ביחד. תינוקות והורים זקוקים מאוד לשינה טובה. תינוקות שלא מצליחים לישון בצורה סבירה, סובלים. הם עצבניים, מרבים לבכות, לא אוכלים טוב, חסרי אנרגיות, מדוכאים. הורים שנודדים בלילה בין מיטתם למיטת ילדם, שמבלים שעות בהרדמת ילדיהם, הם הורים פחות טובים. הם לא סבלניים, מתקשים לתפקד ביעילות, ביום ובלילה. במובן הזה, אפשר לנסח הגדרה נוספת למהו הורה טוב: הורה טוב הוא הורה שישן טוב בלילה…

הורים מוטרדים משאלות מעשיות ומציקות רבות בקשר לשינה של ילדיהם: האם להרדים על הידיים את הילד המתקשה להירדם? האם להתעלם מבכיו של הילד המנסה לישון ולא מצליח, או לגשת אליו ולהרגיעו? האם להרדים את הילד במיטתו או במיטת ההורים? מה לעשות כשהילד הקטן מסרב לישון, ויוצא ממיטתו? כמה זמן צריך לארוך טקס הליכה לישון? ועוד ועוד. בסדרת כתבות זאת, "בית ספר לשינה טובה", אציע לכם, הורים לילדים קטנים, רעיונות יישומיים ודרכים מעשיות כיצד לעזור לילדיכם לישון היטב בלילה, ועל ידי כך לעזור גם לעצמכם לישון טוב בלילה. רעיונות ודרכים אלה מבוססים על ניסיוני העשיר בעבודה עם ילדים בגיל הרך ועם הוריהם, ועל ידע תיאורטי ומחקרי רב בתחום. אשתדל לתת מקום הוגן לרעיונות שינה שלא מקובלים עלי אך יש הורים שמאמינים בהם בלב שלם, כמו שינה משותפת של ילדים קטנים עם הוריהם, מעבר לחודשים הראשונים בחייהם. אסקור גם שיטות התמודדות עם בעיות שינה שאני שולל בגלל הנזק הפוטנציאלי שלהן לטווח ארוך, כמו שיטת "חמש הדקות".

בכתבה הראשונה בסדרה אשיב על כמה שאלות בסיסיות בנושא שינה של תינוקות וילדים קטנים, ואציין את משמעותן המעשית בהורות. בכתבות הבאות אייעץ לכם כיצד לבסס הרגלי שינה בריאים אצל תינוקות וילדים קטנים, ואמליץ לכם על דרכי התמודדות עם בעיות בשינה, משעה שהן נוצרות. בסיום כל כתבה אציע לכם "שיעורי בית", מספר שאלות להפנמת עיקרי הדברים, שאתייחס אליהם בקצרה בכתבה הבאה.

האם שינה של תינוקות חשובה, ומדוע?

שינה של תינוקות חשובה, כי הם כנראה גדלים בלילה…

עד כמה שזה ישמע מוזר, אין עדיין הוכחות מדעיות חד-משמעיות לתפקידה של השינה בהתפתחות, ולכן האמירה הפופולרית ש"תינוקות גדלים בשינה", יש בה אמת רבה. במילים אחרות, אנו מניחים ששינה חשובה לתינוקות מכיוון שבשנתיים הראשונות לחיים, בהן הילד מגיע להישגים מרשימים בהתפתחות הגופנית, השכלית, הרגשית והחברתית שלו, הוא רוב הזמן ישן! בשנתיים הראשונות לחייו מבלה התינוק יותר זמן בשינה מאשר בערות: הוא ישן בערך ארבעה עשר חודשים (כ-10,000 שעות) וער רק כעשרה חודשים (כ-7,500 שעות)! כמו כן, אנו יודעים שהורמון הגדילה מופרש בעיקר בשינה, והפרעת שינה חמורה גורמת להפרעה בגדילה. יש מחקרים המלמדים על כך שילדים עם הפרעות התפתחותיות וקשיי למידה נוטים יותר לסבול מהפרעת שינה משמעותית. יתכן שהסיבה לכך היא שעיבוד המידע והכנסתו לזיכרון מתרחש, כך על פי מחקרים, במהלך שנת חלום.

לכן, חשוב לאפשר לתינוקות לישון היטב, ביום ובלילה, גם אם זה לא תמיד נוח לנו, ההורים.

לכמה שעות שינה זקוק תינוק?

בהתחלה הרבה מאוד, ואחר כך פחות, אבל עדיין הרבה.

על אף הבדלים אינדיבידואליים רבים, בממוצע, בימים הראשונים אחרי הלידה התינוק ישן כ-16 שעות ביממה, עם תקופות קצרות יחסית של שינה וערות, הן ביום והן בלילה. תינוקות עד גיל חצי שנה לערך זקוקים לאותה כמות שינה, אבל היא מתרכזת בעיקר בלילה, כשמתוכן רק כחמש שעות שינה ביום, מחולקות לשלושה פרקים מרכזיים (בוקר, צהריים, ואחה"צ). בגיל שנה הילד צריך כבר פחות שעות שינה, כ-14 שעות, והוא גם מוותר פעמים רבות על שנת אחה"צ. עד גיל שנתיים סה"כ השינה יורד ל- 12-13 שעות, מתוכם רק שעתיים ביום, בפרק שינה אחד. ילדים בני שלוש צריכים כבר רק 10-11 שעות שינה בלילה, ורק שעה-שעתיים במשך היום, בפרק שינה אחד.

לכן, חשוב לזכור ששנתם של תינוקות משתנה ככל שהם גדלים, ויש להיות מוכנים לשינויים כאלה.

איך יודעים שילדים קטנים עייפים?

ילד קטן יכול להיראות עייף כמו מבוגר עייף: חסר אנרגיה, מתקשה ללכת, מרבה ליפול, לא זז, מפהק. ואולם, עייפות אצל ילדים לא מתבטאת בהכרח רק בהאטת פעילות וישנוניות, אלא לפעמים דווקא בהאצת הפעילות, עצבנות וחוסר שקט בולטים. אימהות לתינוקות עם הפרעות שינה מתארות אותם כיותר נרגנים, תובעניים, "נודניקים", מתקשים להסתגל למצבים שונים, בהשוואה לתינוקות ללא קשיי שינה.

לכן, חשוב להבין שהילד הקטן יכול להיות מאוד עייף, גם אם הוא "היפר".

האם תינוקות ישנים בדרך כלל בלילה?

כן, החל מגיל חצי שנה לערך תינוקות ישנים בדרך כלל בלילה.

כל תינוק שונה מרעהו בעניין כמות השינה וחלוקתה במשך היום. ישנם ילדים שיישנו יותר שעות ביום וקצת פחות בלילה, ויהיו תינוקות שבקושי יישנו במהלך היום אבל בלילה יישנו 12 שעות. אבל בדרך כלל תינוקות ישנים בלילה יותר מאשר ביום, במיוחד החל מגיל חצי שנה. הסיבה לכך קשורה בעיקר להורמון המלטונין המופרש בבלוטת האצטרובל במוח, בעיקר בזמן חשיכה, ומדוכא בחשיפה לאור חזק. בחודשים הראשונים של החיים רמת הפרשת המלטונין אפסית, ורק לקראת גיל שישה חודשים חלה עליה הדרגתית ומשמעותית ביצור המלטונין, כששיא ההפרשה של המלטונין הוא בלילה. לכן, החל בגילאים אלה תינוקות יישנו בדרך כלל בלילה, אם לא נפריע להם בכך. אם לא נעורר תינוקות לפעילות, כי אנחנו חוזרים מאוחר מהעבודה ורוצים לשחק איתם; אם לא נעיר תינוקות באמצע הלילה על מנת להאכיל אותם –  ילדים קטנים ישנו בלילה ולא ביום. אפשר לעזור לתהליך ריכוז השינה בלילה, על ידי החשכה של הבית, לפחות באופן חלקי, ועל ידי יצירת אווירה כללית של רגיעה וחוסר פעילות. ועל כך בכתבות הבאות.

לכן, חשוב לא להפריע לתהליך הטבעי של ריכוז השינה בלילה. אם אפשר, כדאי לסייע לו בעדינות.

מאיזה גיל אפשר לדבר על הפרעת שינה?

רק החל מגיל שנה ויותר אפשר לדבר על הפרעת שינה אצל תינוקות.

מאחר שבחודשים הראשונים לחיים רוב התינוקות אינם ישנים שינה רצופה, ביום ובלילה, ורובם מתעוררים כמה פעמים במהלך הלילה, לא מקובל לדבר על בעיות בשינה בחודשים הראשונים של חיי התינוק. רק לקראת סוף השנה הראשונה לחייהם, כשרוב התינוקות רוכשים הרגלים המאפשרים להם שנת לילה רצופה, ולעתים גם הליכה לישון והירדמות ללא קשיים מיוחדים – אפשר לדבר על בעיות בשינה.

לכן, אל תזדרזו להכריז על בעיית שינה של ילדכם כשהוא בן פחות משנה.

מהן בעיות השינה העיקריות בגיל הרך?

שתי הבעיות הקשורות בשינה הנפוצות ביותר בגיל הרך, החל מגיל שנה לערך, הן הקושי להירדם והתעוררויות מרובות במשך הלילה.

כ-20-30 אחוז מכלל הילדים עד גיל שלוש סובלים מקשיים להירדם בלילה ומהתעוררויות מרובות במשך הלילה. בעיית ההתעוררות במהלך שנת הלילה מופיעה ראשונה. מקובל להגדיר כבעיית התעוררות כשילד בגיל שנה ויותר מתעורר יותר מפעמיים בלילה ומתקשה לחזור ולהירדם בעצמו. בעיית הירדמות בתחילת השינה מאפיינת בדרך כלל ילדים גדולים יותר, המנסים בצורה מכוונת לדחות את מועד ההליכה לישון. בעיות שינה שאינן מטופלות כהלכה בגילאים הצעירים עלולות להשפיע לרעה על המשך ההתפתחות התקינה של הילד, ולהנציח קשיי שינה בעתיד.

לכן, משעה שברור לכם שילדכם סובל מאחת או משתי בעיות אלה, כדאי מאוד לטפל בהן נכון. 

מהן הסיבות העיקריות לקשיי שינה של ילדים קטנים?

פעמים רבות הסיבות לבעיות השינה של ילדים קטנים הן פיזיות: קשיי נשימה, בקיעת שיניים, נוזלים באוזניים, צינון, אף סתום. לעתים המזג האישי המולד גורם לכך שלתינוקות מסוימים יהיה קשה יותר להירדם מלאחרים. ישנם למשל ילדים תנועתיים במיוחד, והם יתקשו להרדים את עצמם כבר כתינוקות. כשהתינוק גדל מופיעות גם סיבות פסיכולוגיות לבעיות השינה: התרגשות, מתח, חשש מפרידה מההורים, אי רצון להתנתק מגירויי היום, ובמיוחד חששם של הילדים הקטנים מהלילה וממה שהוא מסמן עבורם. לעתים גם הורים מייצרים קשיי שינה אצל ילדיהם בבלי דעת, כשהם מעירים אותם כדי להאכילם, כשהם משחקים איתם במשחקים מעוררים לפני השינה, בכך שהם ממהרים לקום אליהם בלילה ולטפל בהם כשהם בוכים מעט ועוד. ארחיב על כך בכתבות הבאות.

לכן, בדקו ראשית שאין לילדכם בעיה פיזית כלשהיא המקשה עליו את השינה, ולאחר מכן, בדקו את עצמכם ואת היחסים ביניכם. 

ולסיום, שיעורי בית, אליהם אתייחס בקצרה בכתבה הבאה:

  1.  מאיזה גיל כדאי להתחיל לכוון את התינוק לישון יותר בלילה?
  2. האם כדאי "למשוך" את התינוק להיות ער כמה שיותר בערב, כדי שיישן טוב עד הבוקר?
  3. האם זה נורמאלי שתינוק בן ארבעה חודשים לא ישן עדיין לילה מלא, ומתעורר כל שעה?
  4. האם למנוע מילד בן שלוש לישון שנת צהריים כדי שילך לישון מוקדם יותר בערב?

לילה טוב ושינה טובה ורגועה לכם ולילדיכם.

אהבת? מוזמן לשתף

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

רוצים לקרוא עוד?

לקבלת טיפים ומידע בנושאי משפחה, חינוך, קהילה וארגונים השאירו פרטים:

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך:

חופש לִרְצוֹת וחופש מִלִּרְצוֹת

במאמר זה אהרהר בשני היבטים של חירות פנימית, שנראים לכאורה מנוגדים: חופש לִרְצוֹת וחופש מִלִּרְצוֹת. אבהיר מהם סימני האזהרה לאפשרות של איבודם ואציין את הפעולות הנדרשות למימושם.

חיזוק, פיתוח ושיקום תקווה בייעוץ ובטיפול

מטרתו של המאמר לסייע לחיזוק, טיפוח ושיקום תקווה בייעוץ ובטיפול, במיוחד בשעה קשה זאת בישראל. במרכז המאמר יוצג מודל תקווה מעשי, רה"ע, הכולל שלושה מרכיבים של תקווה: רצון (המרכיב הרגשי), היתכנות (המרכיב השכלי) ועשייה (המרכיב ההתנהגותי). יוצעו כלים מעשיים לחיזוקם, טיפוחם ואף שיקומם של כל אחד ממרכיבים אלה בייעוץ ובטיפול נפשיים.

עוד באתר מנהיגות בחיים:

דילוג לתוכן