טיפ: מודל שליפת הכרטיסים להתמודדות עם התנהגות לא ראויה של ילדים

נכתב על ידי חיים עמית

פסיכולוג חינוכי, מטפל משפחתי מוסמך ויועץ ארגוני.

טיפ קצר במסגרת סדנת הדרכה אינטרנטית להורים בת 3 פגישות בנושא "הכן ילדך לקיץ". לפרטים ולהרשמה לסדנה היכנסו לאתר "לומדים מהבית עם הפסיכולוג חיים עמית" בכתובת: https://amithaim.com/courses/ המודל מבוסס על טקס שליפת הכרטיסים על ידי שופט לעבירות שחקנים במשחק הכדור רגל.

מודל שליפת הכרטיסים הוא מודל יעיל להתמודדות עם התנהגויות לא ראויות של ילדים: כשהם צועקים, היכן שהם אמורים לדבר בשקט; כשהם מתנהגים באלימות מילולית או פיזית; כשהם מסרבים בצורה בוטה לדרישות הגיוניות של ההורים; וכיוצא באלה.

המודל מבוסס על טקס שליפת הכרטיסים על ידי שופט לעבירות שחקנים במשחק הכדור רגל. כרטיס צהוב מבטא אזהרה בפני שחקן, שאם וכאשר יבצע עבירה נוספת על חוקי המשחק, הוא יראה את הכרטיס פעם נוספת, ומיד לאחר מכן יורחק מתחומי המגרש בכרטיס אדום, וזכותו להשתתף במשחק הבא תישלל. אני מוסיף לטקס הידוע הזה שליפת כרטיס ירוק שפירושו הברה ראשונית הכרחית של חוקי המשחק. בהתאם לכך מודל שליפת הכרטיסים ירוק, צהוב, אדום בהורות יראה כך. בתחילה על ההורה להבהיר לילד את החוק או החוקים. למשל, מבהירים לילד שבחופשת הקיץ בבוקר אסור לראות טלוויזיה או מסכים אחרים (טאבלט, מחשב וכו') עד השעה 09.00. זהו הכרטיס הירוק. לאחר מכן, מסבירים לילד שאם ישכח את החוק וידליק טלוויזיה או טאבלט או מחשב, ההורה יזהיר אותו פעם אחת, זהו הכרטיס הצהוב, ואם ישגה שוב, ההורה ישלול ממנו לחלוטין באותו יום את הזכות לצפות במסכים השונים, וזהו הכרטיס האדום. ואמנם, כך יפעל ההורה במציאות. ראשית יזהיר את הילד, כרטיס צהוב, ולאחר מכן, אם ההתנהגות הלא ראויה תשנה, ישלוף כרטיס אדום, בהתאם למה שסוכם: ישלול זכות לצפייה במסכים, ירחיק את הילד לחדרו וכיוצא באלה. עם ילדים קטנים יותר, עם ילדים קטנים כדאי להכין מראש כרטיסים צבעוניים – ירוק, צהוב ואדום – ולשלוף אותם במציאות כהמחשה חיה, ברוח טובה, לילד.

אהבת? מוזמן לשתף

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

רוצים לקרוא עוד?

לקבלת טיפים ומידע בנושאי משפחה, חינוך, קהילה וארגונים השאירו פרטים:

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך:

חופש לִרְצוֹת וחופש מִלִּרְצוֹת

במאמר זה אהרהר בשני היבטים של חירות פנימית, שנראים לכאורה מנוגדים: חופש לִרְצוֹת וחופש מִלִּרְצוֹת. אבהיר מהם סימני האזהרה לאפשרות של איבודם ואציין את הפעולות הנדרשות למימושם.

חיזוק, פיתוח ושיקום תקווה בייעוץ ובטיפול

מטרתו של המאמר לסייע לחיזוק, טיפוח ושיקום תקווה בייעוץ ובטיפול, במיוחד בשעה קשה זאת בישראל. במרכז המאמר יוצג מודל תקווה מעשי, רה"ע, הכולל שלושה מרכיבים של תקווה: רצון (המרכיב הרגשי), היתכנות (המרכיב השכלי) ועשייה (המרכיב ההתנהגותי). יוצעו כלים מעשיים לחיזוקם, טיפוחם ואף שיקומם של כל אחד ממרכיבים אלה בייעוץ ובטיפול נפשיים.

עוד באתר מנהיגות בחיים:

דילוג לתוכן