על תחביבים משמעותיים יותר

נכתב על ידי חיים עמית

פסיכולוג חינוכי, מטפל משפחתי מוסמך ויועץ ארגוני.

האם כל דבר שאני נהנה ממנו בשעות הפנאי הוא תחביב? מהו תחביב משמעותי וכיצד הוא תורם לחיים? במאמר מוגדרים שני מאפיינים ייחודיים של תחביבים משמעותיים, ומתואר כיצד הם תורמים לחיינו.

 

"יש לי תחביב. יש לי את האוסף הגדול בעולם של קונכיות ים. אני שומר אותו מפוזר בחופים בכל העולם. אולי ראית חלק ממנו". 

(סטיפן רייט, Stephen Wright , קומיקאי, שחקן וסופר אמריקאי)

תַּחְבִּיב מוגדר כ"פעילות שנועדה להיעשות בדרך כלל ללא תמורה כספית, בתוספת לעבודה הרגילה של אדם, למטרת התבטאות עצמית, רגיעה וסיפוק כללי" (מילון אבניאון). אָבוֹי! אם כך, אני לא יכול לומר שהעבודה שלי היא גם תחביב שלי, בנוסח אמרתו הידועה של קונפוציוס: "בחר בעבודה שאתה אוהב, ולעולם לא תצטרך לעבוד יום בחייך." לכן גם הניהול של אתר האינטרנט שלי (מנהיגות בחיים) אינו יכול להיות מוגדר בצורה מובהקת כתחביב, על אף שאני מבצע אותו בשעות הפנאי שלי ומאוד נהנה מכך. זאת מכיוון שבאתרי מוצעים למכירה מוצרים שלי (ספרים וקורסים מקוונים) והוא תורם בצורה עקיפה להכנסתי (פרסום והעלאת ערך מקצועי). גם התעמלות הבוקר הקבועה שאני מבצע שנים רבות לא יכולה להיחשב כתחביב. אני מקלל כל רגע שאני עוסק בה, וכאמור הנאה היא מרכיב הכרחי בתחביב…

ועדיין נראה שהגדרת תחביב כפעילות מהנה המתבצעת בשעות פנאי מותירה לכולנו אשליה שיש לנו תחביבים רבים: לראות טלוויזיה, לשמוע מוסיקה, לעיין בעיתון, לקרוא ספר, לטייל, לרוץ. אבל זה קצת מוגזם, נכון? אם הכֹל תחביב, אז שום דבר אינו תחביב. כדי שפעילות שאנחנו אוהבים לעשות בשעות הפנאי לא רק תהיה חביבה עלינו, תחביב, אלא גם תהיה תחביב משמעותי, אני מציע להוסיף שני מאפיינים ייחודיים: הפעילות צריכה להיות מובנת ומאורגנת ולא סתמית ואקראית; והיא צריכה להיות קשורה להכנת משהו בעל ערך או להשגת משהו בעל ערך. מי שנהנה מדי פעם לרוץ, ללכת, לשחק משחק כדור, לצייר, לצלם, לעבוד בגינה, להתעמל, להקשיב למוסיקה, לנגן וכיוצא באלה – שונה מאוד ממי שעושה כל אלה בצורה קבועה ומאורגנת, בין אם לבד ובין אם בקבוצה, ומשיג משהו בעל ערך, קונקרטי או מופשט. תחביבים משמעותיים יכולים להיות ספורטיביים (ריצה, כדור רגל), יצירתיים (ציור, קדרות), חברתיים (ברידג', משחקי קלפים), אינטלקטואלים (כתיבת בלוג או יומן, פתירת תשבצים). יש תחביבים משמעותיים שמשלבים מספר איכויות, כמו השתתפות בחוג ספורטיבי שמהווה גם מפגש חברתי משמעותי; או חוג חברתי שיש בו מרכיב אינטלקטואלי מרכזי כמו שמיעת הרצאות ודיון עליהם.

תחביבים משמעותיים תורמים לחיינו בדרכים רבות. ראשית, יש להם יתרונות בריאותיים לא מבוטלים, בהיותם מפיגי לחצים. מחקרים מראים כי לאנשים שעוסקים בפעילות מהנה קבועה בזמנם הפנוי יש לחץ דם נמוך, כולסטרול נמוך ובאופן כללי מצבם הבריאותי טוב יותר מאנשים שרק נהנים לראות טלוויזיה בסוף כל יום. לתחביבים ספורטיביים יש תרומה מיוחדת לבריאותנו הגופנית והנפשית. בנוסף לכך, תחביבים משמעותיים מסייעים ביצירת קשרים חברתיים ומספקים תחושה של הישג והגשמה. בהקשר לכך נמצא כי אנשים עם תחביבים משמעותיים הם בעלי סיכוי נמוך יותר ללקות בהפרעות חרדה או דיכאון.

אַשְׁרַי! מסתבר שהתחביב שלי ללמוד ריקודים סלונים (טנגו, ואלס, צ'ה-צ'ה, סמבה, סלסה ועוד) הוא תחביב משמעותי: אני עושה אותו בהנאה רבה בשעות הפנאי, הוא מתבצע שנים רבות בצורה קבועה ומאורגנת (חוג בבית ספר לריקודים) ויש בו הישג ברור ובעל ערך: היכולת לרקוד ריקודים סלוניים עם בת זוגי. תחביב זוגי משמעותי נוסף, שגם לו יש כבר וותק, הם מסעותינו הארוכים בחו"ל המערבים טְרֵקִים בהרים ואתגרים פיזיים ונפשיים אחרים. תחביב אישי משמעותי רב שנים שלי הוא עריכת  סרטי וידיאו: משפחתיים, זוגיים ואישיים. אני נהנה ממלאכת העריכה ומתוצאותיה המוחשיות, שהם בעלי ערך גם עבור אחרים. לאחרונה פיתחתי תחביב אישי מאתגר נוסף: עשיית קסמים. אני לומד ועושה קסמים בהנאה בשעות הפנאי שלי ומסב הנאה גם ליקרים לי במופעי קסמים קצרים מובנים. לאחר שגיליתי שקסמים יכולים להיות פלטפורמה מצוינת להטמעת מסרים פסיכולוגים וחינוכיים, התחלתי לשלב קסמים גם בעבודתי עם אנשים.

ויש עוד עניין מהותי: תחביבים הם מרכיב חשוב בזהותנו העצמית. העיסוקים ה"צדדיים" לכאורה שלנו, הם תשובה מלאה יותר למי אנחנו. בהסתכלות כוללת על תחביביי, האישיים והזוגיים, אני למד שאני מתחבר באמצעותם לכוחות פנימיים עמוקים של חיוניות ותשוקה, ומפתח יכולות אישיות שהיו חבויות בתוכי.

אפשר לסכם ולומר, שעשיית פעילות אחרת בשעות פנאי והנאה ממנה הם שני תנאים הכרחיים להגדרת פעילות כתחביב, אך הם אינם מספיקים כדי שהיא תוגדר כתחביב משמעותי. נדרשים שני תנאים נוספים כדי שהפעילות תיחשב לתחביב משמעותי: עליה להיות מובנת והיא צריכה להשיג משהו בעל ערך. תחביבים משמעותיים הם בעלי ערך רב לאיכות החיים שלנו ולהעשרתם, ויש להם פוטנציאל לחבר אותנו לכוחות פנימיים עמוקים.

"תחביבים הם הדרך שבה אני שומר את חיי באיזון." – מישל אובמה

אהבת? מוזמן לשתף

תבנית לציטוט ביבליוגרפי (APA):

עמית, ח. (2023). על תחביבים משמעותיים יותר. מנהיגות בחיים. אוחזר:https://amithaim.com/2023/05/17/al-tahbivim/

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

רוצים לקרוא עוד?

לקבלת טיפים ומידע בנושאי משפחה, חינוך, קהילה וארגונים השאירו פרטים:

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך:

חופש לִרְצוֹת וחופש מִלִּרְצוֹת

במאמר זה אהרהר בשני היבטים של חירות פנימית, שנראים לכאורה מנוגדים: חופש לִרְצוֹת וחופש מִלִּרְצוֹת. אבהיר מהם סימני האזהרה לאפשרות של איבודם ואציין את הפעולות הנדרשות למימושם.

חיזוק, פיתוח ושיקום תקווה בייעוץ ובטיפול

מטרתו של המאמר לסייע לחיזוק, טיפוח ושיקום תקווה בייעוץ ובטיפול, במיוחד בשעה קשה זאת בישראל. במרכז המאמר יוצג מודל תקווה מעשי, רה"ע, הכולל שלושה מרכיבים של תקווה: רצון (המרכיב הרגשי), היתכנות (המרכיב השכלי) ועשייה (המרכיב ההתנהגותי). יוצעו כלים מעשיים לחיזוקם, טיפוחם ואף שיקומם של כל אחד ממרכיבים אלה בייעוץ ובטיפול נפשיים.

עוד באתר מנהיגות בחיים:

דילוג לתוכן